Sökning: "kognitiva aspekter"
Visar resultat 31 - 35 av 205 uppsatser innehållade orden kognitiva aspekter.
31. En diagnos identifierar inte en person, men personens behov kan synliggöra en diagnos : En kvalitativ studie om socialarbetares upplevelse av arbetet med föräldrarmed neuropsykiatriska diagnoser
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Studiens utgångspunkt är att vuxna med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf) kan uppleva utmaningar dels i rollen som förälder, dels i relation till samhällets förväntningar men även i kontakt med myndigheten. I ett hjälpsystem som kräver en viss självständighet och förmåga att upprätthålla struktur för att tillvarata sina rättigheter, fann vi intresse i att närma oss hur socialarbetare kan identifiera och synliggöra personer med kognitiva nedsättningar för att möjliggöra rätten till likvärdigt stöd och hjälp. LÄS MER
32. Att leva med avancerad hjärtsvikt : en litteraturöversikt
Magister-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : Hjärtsvikt är ett komplext syndrom med hög morbiditet och mortalitet – och som blir allt vanligare världen över. Avancerad hjärtsvikt kan ha betydande konsekvenser för patienten. Ur denna synvinkel ville vi ta reda på hur patienter med avancerad hjärtsvikt upplever sin situation. LÄS MER
33. Måltidsmiljöns betydelse för matintaget hos personer med demens
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Bakgrund: Vid demenssjukdom uppstår en skada i hjärnan som påverkar den kognitiva förmågan negativt. Demenssjukdomen gör att de drabbade personerna får minnessvårigheter, försämrad tankeförmåga och försämrad uppmärksamhet som leder till att vardagliga rutiner och det sociala livet försvåras. LÄS MER
34. Digitala verktyg för att stödja elevers lärande inom taluppfattning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka hur digitala verktyg stödjer elevers lärande inom taluppfattning, och målet är således att bidra med mer kunskap om varför och hur verktygen stödjer eleverna. I uppsatsen presenteras de missuppfattningar och svårigheter som elever har med taluppfattning bland annat inom multiplikation och division, samt hur dessa problem kan lösas med digitala verktyg. LÄS MER
35. Andas och centrera : Att lära sig hantera nervositet som musiker och trumpetare
Kandidat-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för klassisk musikSammanfattning : Syftet med detta konstnärliga examensarbete var att undersöka och utvärdera metoder för att, som musiker och trumpetare, hantera nervositet i samband med utmanande situationer, som exempelvis provspelningar och konserter. Det utfördes konkret genom instudering och analys av Oskar Böhmes trumpetkonsert i f-moll (Op. LÄS MER