Sökning: "kognitiva aspekter"

Visar resultat 21 - 25 av 205 uppsatser innehållade orden kognitiva aspekter.

  1. 21. Designing a Mobile Application to Measure Walking Speed for NPH Patients

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Martin Lindén; [2023]
    Nyckelord :NPH; walking speed; user experience; design guidelines; NPH; gånghastighet; användarupplevelse; designriktlinjer;

    Sammanfattning : Impairments in walking and balance are symptoms of normal pressure hydrocephalus. Measuring walking speed is therefore important for diagnosing and following the rehabilitation of patients with the diagnosis. However, performing the measurement at the hospital is costly and requires a lot of resources. LÄS MER

  2. 22. Artificiell Intelligence och Beslutstödssystem : Hur kan AI påverka verksamhetsstyrning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Anton Lundström; Sisic Aldijana; [2023]
    Nyckelord :Artificial intelligence; decision support system; decision making; corporate performance; DSS.; Artificiell Intelligens; beslutstödssystem; beslutsfattande; verksamhetsstyrning; BSS;

    Sammanfattning : Dagens samhälle genomsyras av olika teknologier som påverkar människan, ekonomin och samhället. Numera besitter verksamheter stora datamängder som behöver registreras och struktureras och detta kan göras med hjälp av ett beslutstödsystem som ger underlag till beslutsfattare. LÄS MER

  3. 23. Konst för alla? : Om bildkonst för olika utvecklingsmässiga eller kognitiva förutsättningar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Konstvetenskap

    Författare :Elisabet Stensdotter; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to find out if and how people with different cognitive and developmental conditions than a neurotypical adult can experience visual art. I examine this question based on the case study of neurotypical children aged 0–2 years. The questions I ask are: 1. LÄS MER

  4. 24. Formativ bedömning av elevers läsförståelseutveckling genom gruppdiskussioner : En litteraturstudie om sambandet mellan läsförståelseutveckling, gruppdiskussioner och formativ bedömning med inriktning mot årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :My Dahlqvist; Helena Nordin; [2022]
    Nyckelord :Formativ bedömning; Gruppdiskussioner; Läsförståelseutveckling; Reciprocal Teaching; Quality Talk;

    Sammanfattning : Det svenska samhället bygger på förmågan att kunna läsa och skriva och läsförståelse är av den anledningen en viktig förutsättning för att bli en delaktig samhällsmedborgare. Bedömning av elevers läsförståelse är många gånger problematisk på grund av dess komplexitet, men samtidigt nödvändig. LÄS MER

  5. 25. Undernäring vid demenssjukdom : En strukturerad litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Helen Andersson; Kristina Boman; [2022]
    Nyckelord :Demens; omvårdnad; prevention; undernäring.;

    Sammanfattning : BakgrundDemens är en folksjukdom som vanligt vis drabbar äldre personer. Kognitiva nedsättningarleder till att personen har svårt att sköta sina vardagliga sysslor. LÄS MER