Sökning: "kognitivt perspektiv lärare"

Visar resultat 6 - 10 av 26 uppsatser innehållade orden kognitivt perspektiv lärare.

  1. 6. Matematiklärares medvetenhet om ochhantering av dyskalkyli på gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Isak Luttu; [2021]
    Nyckelord :Dyscalculia; Mathematics; Teachers; Phenomenography; Dyskalkyli; Matematik; Lärare; Fenomenografi;

    Sammanfattning : Dyscalculia is a specific learning disability that’s affecting brain capacity of individuals, more specifically the ability to perform specific mathematical operations. Given that there is little research about how dyscalculia is supposed to be treated teachers are faced with these students anyway. LÄS MER

  2. 7. Matematikbegåvning i lågstadiet : Lärares kunskaper och uppfattningar om särskilt begåvade elever inom matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Linnéa Larsson; [2021]
    Nyckelord :Identifiering; inkludering; lågstadiet; matematik; matematikbegåvning; särbegåv-ning; särskild begåvning;

    Sammanfattning : Särskilt begåvade elever utgör ungefär 5% elevpopulationen, det här är elever som kognitivt skiljer sig från resten och som behöver uppmärksammas för att inkluderas i undervisningen. Studiens bakgrund presenterar innebörden av begreppet särbegåvning samt hur det visar sig inom matematikämnet, det dras även gränser mellan särbegåvade och högpresterande elever. LÄS MER

  3. 8. Den fysiska lärmiljöns betydelse för lärande : med fokus på lärande i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Cajsa Törnros; Åsa Nord; [2021]
    Nyckelord :Elever; fysisk klassrumsmiljö; kognitiva förmågor; lärande; matematik; visuella intryck; arbetsminne; inhibition;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på hur lärare vill att den fysiska klassrumsmiljön ska se ut och varför. Samt att synliggöra den fysiska lärmiljöns betydelse för lärandet i matematik. Studien har sin utgångspunkt ur ett kognitivt perspektiv framförallt utifrån begreppen arbetsminne och inhibition. LÄS MER

  4. 9. Ett läromedel – flera möjligheter? : En analys av ett läromedel i svenska på lågstadiet utifrån Blooms reviderade taxonomi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Kajsa Ek; Emma Hildorsson; [2020]
    Nyckelord :Bloom’s revised taxonomy; teaching material analysis; cognitive perspective; the knowledge dimension; the cognitive process dimension; teaching material; oral activities; primary school; Blooms reviderade taxonomi; läromedelsanalys; kognitivt perspektiv; kunskapsdimensioner; kognitiva processer; läromedel; muntliga aktiviteter; lågstadiet;

    Sammanfattning : Föreliggande studie analyserar muntliga aktiviteter i elevböckerna och lärarhandledningarna tillhörande läromedlet ABC-klubben. Läromedlet analyseras utifrån ett kognitivt perspektiv med hjälp av Blooms reviderade taxonomi, vilket även utgör studiens teoretiska referensram. LÄS MER

  5. 10. Som att hänga upp en tavla du inte gillar : En intervjustudie om fyra gymnasielärares erfarenheter av att motivera elever till läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Emma Engström; [2019]
    Nyckelord :läsmotivation; motivation; läslust; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Läsning av skönlitteratur är en stor del av svenskämnet på gymnasieskolan men lärare har idag allt större bekymmer med att motivera sina elever till läsning. Syftet med denna studie är därför att undersöka gymnasielärares erfarenheter av elevers motivation i samband med läsning. LÄS MER