Avancerad sökning

Visar resultat 11 - 15 av 32 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 11. Ordinlärning med 15 verb i fokus. Effekten av att skapa egen ordbok på ordinlärning hos vuxna inlärare av svenska som andraspråk

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Vesna Bušić; [2018-02-13]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; andraspråksinlärning; ordinlärningsstrategier; partikelverb; fast sammansatta verb; löst sammansatta verb; kollokationer; idiom;

    Sammanfattning : I fokus för denna studie står femton av svenskans allra vanligaste verb: dra, falla, föra, ge, gå, göra, hålla, komma, känna, lägga, slå, stå, ställa, sätta, ta (Enström, 2003) och deras förekomst i form av fast sammansatta verb, löst sammansatta verb, kollokationer samt idiom i uppsatser skrivna av två grupper internationella studenter som läser svenska som andraspråk. Den första gruppen (grupp 1) har under fem veckor använt sig av en specifik ordinlärningsstrategi (keeping vocabulary notebooks) som innebär att de har skapat/skrivit egna ordböcker innehållande dessa verbfraser. LÄS MER

  2. 12. Kartläggning av KVINNA och MAN i August Strindbergs verk : En korpusstudie av sammansatta substantiv och kollokationer med ett diakront perspektiv

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistik

    Författare :Fatima Guseinova; [2018]
    Nyckelord :semantic prosody; semantic preference; compounds; collocations; emotional weight; lexicalization; semantisk prosodi; semantisk preferens; sammansatta ord; kollokationer; emotionell laddning; lexikalisering;

    Sammanfattning : Diskursprosodi och semantisk preferens är inneboende aspekter i språk, då inget ord existerar som en isolerad enhet så snart det är en del av en text. Syftet med denna studie var att kvantitativt undersöka August Strindbergs bruk av orden ’kvinna’ och ’man’. LÄS MER

  3. 13. Hodný, zlý a ošklivý (The Good, the Bad and the Ugly) : The representation of three minority groups in printed media discourse from the Czech Republic

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Slaviska språk

    Författare :Irene Elmerot; [2017]
    Nyckelord :corpus analysis; linguistic othering; media discourse; collocations in Czech; stereotypes; frequency analysis; korpusundersökning; språklig andrafiering; mediadiskurs; tjeckiska kollokationer; stereotyper; frekvensundersökning;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att göra en kvantitativ, korpusbaserad undersökning av den språkliga andrafieringen av tre minoritetsgrupper: romer, vietnameser och ukrainare, i den tjeckiska mediadiskursen under 15 år, samt att få ett omfattande, representativt resultat genom att jämföra neutrala, positiva och negativa adjektiv som står intill sökorden. Till teoretisk grund ligger hur språket hjälper till att bygga och förstärka maktstrukturer samt hur korpussökningar efter kollokationer och närliggande ord kan tydliggöra en språklig andrafiering. LÄS MER

  4. 14. Klarspråk i medicinsk text: Översättning av medicinsk terminologi för en bred allmänhet

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Översättarutbildningen

    Författare :Sandra Fransson; [2016]
    Nyckelord :Översättning; medicinsk terminologi; klarspråk; funktionell global strategi; Languages and Literatures; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats är baserad på en översättning av två medicinska texter om anestesi respektive antibiotika som publicerades 2014 och 2015 på den brittiska webbsidan NHS Choices. I uppsatsen analyseras först källtexten enligt Hellspongs och Ledins analysmodell (1997), med fokus på hur stor roll klarspråksarbetet har för texten. LÄS MER

  5. 15. Kollokationer på målspråket franska: : Analys av vokabulärtester i jämförelse med skriftlig produktion på steg 4 i moderna språk.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lisa Jakobs; [2016]
    Nyckelord :Lexikaliserade ordförbindelser; kollokationer; främmandespråksinlärning; elevproduktion;

    Sammanfattning : This paper uses a task-based approach in an attempt to investigate the availabilty and use of collocations in high school students studying French at an intermediate level. Collocations, i.e. arbitrarily restricted lexeme combinations, are assumed to play a major role in language processing and use. LÄS MER