Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Specialpedagogers syn på pedagogers icke-verbala uttryck i utemiljön och dess betydelse för barn i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Larsson; Therese Granqvist; [2024]
    Nyckelord :Förskolans utemiljö; icke-verbala uttryck; interaktion; specialpedagog; språklig sårbarhet;

    Sammanfattning : Studien förväntas bidra till ökad kunskap om specialpedagogens roll och uppdrag i förskolan och en ökad medvetenhet om vikten av pedagogers icke-verbala uttryck. Utifrån detta kan specialpedagogen tänkas anpassa sitt ledarskap i det pedagogiska arbetet som i sin tur kan skapa en mer stödjande miljö för alla barn i förskolan, oavsett behov av stöd i sin språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. "Det här kan ni" : En kvalitativ studie om förskollärares och vårdnadshavares upplevelser kring samverkan i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emma Danielsson; Susanne Furesjö; [2020]
    Nyckelord :Samverkan; kommunikation; makt; inflytande; likvärdig förskola;

    Sammanfattning : Denna studie grundar sig i två förskollärares och fyra vårdnadshavares upplevelser kring samverkan i förskolan. Syftet med studien är att utifrån ett habermasianskt perspektiv bidra med kunskap om hur samverkan kan se ut i olika områden. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers syn på den fria leken i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kaokab Mohammad; Malak Al-Rifai; [2019]
    Nyckelord :Fri lek; förskola; lärande; förskollärare; pedagog;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är undersöka pedagogers syn på den fria leken. Studiens frågeställningar är:●Vad är fri lek enligt pedagogerna på förskolan?●Vilken roll anser pedagogerna att de ska ha i den fria leken? ●Vilken utveckling och lärande sker i den fria leken enligt pedagogerna?I studien utgår vi från pedagogernas roll och undersöker vad fri lek är samt vilken utveckling och lärande som sker enligt pedagogerna. LÄS MER

  4. 4. Hur toddlare använder det icke-verbala språket vid konfliktsituationer i Sverige och Schweiz : En jämförelse

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Fabio Bisso; [2018]
    Nyckelord :Sweden; Switzerland; non-verbal communication; toddler; body language; conflict; conflict management strategies; mirror neurons; preschool; nursery school; Watzlawick; Argyle and Løkken; Sverige; Schweiz; toddlare; icke-verbal kommunikation; kroppsspråket; konflikt; konflikthan-teringsstrategier; spegelneuroner; förskolan; barnkrubba; Watzlawick; Argyle och Løkken;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of this study is to explore similarities and differences between preschools in Sweden and Switzerland by focussing on how infants use nonverbal expressions in conflict situations. The target group of 1-2 year old children does not yet have an adequate verbal language and therefore has to communicate nonverbally. LÄS MER

  5. 5. "Dörrklockan ringer" Pedagogernas bemötande av nyanlända i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jasmine Vainio Ali; Akkiz Kozan; [2017]
    Nyckelord :Nyanlända föräldrar; förskolan; pedagoger; interkulturalitet; kommunikationsteori; multimodalitet; bemötande;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur pedagogerna bemöter nyanlända föräldrar i förskolan med fokus på lämning- och hämtningssituationerna på en introduktionsavdelning för nyanlända. Vi hade tidigare erfarenheter från förskolan att de främsta möjligheterna för kommunikation ägde rum mellan pedagogerna och föräldrarna vid lämning och hämtning, därför fokuserade vi på dessa tillfällen och riktade in oss på kommunikation, kommunikativa strategier och inkludering. LÄS MER