Sökning: "kommunikationsteori förskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade orden kommunikationsteori förskolan.

  1. 6. "Jag vet!"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Matilda Strid; Charlotte Persson; [2017]
    Nyckelord :Brus; Disciplinering; Genus; Herre-på-täppan; Kommunikation; Makt; Mottagare; Normer; Sändare; Talutrymme; Genuskontrakt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få syn på hur barn och pedagoger kommunicerar med varandra vid måltidssituationer i förskolan. Anledningen till att vi har valt just detta område är för att vi tidigare har upplevt att barn ibland blir behandlade olika, utifrån kön, under måltidssituationer. LÄS MER

  2. 7. Samverkan i förskolan : I ett föräldraperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Reid Linda; Sandra Bengtsson; [2016]
    Nyckelord :Samverkan; föräldrar; kommunikation; föräldraperspektiv; pedagoger; förskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka föräldrars uppfattningar av samverkan mellan förskolan och hemmet samt deras önskemål om hur de vill att samverkan ska fungera. Studien utgick från frågeställningarna: vilka uppfattningar har föräldrar om samverkan med pedagogerna i förskolan? samt hur föräldrar vill att samverkan ska fungera med pedagogerna i förskolan? Forskningsansatsen har en fenomenografisk utgångspunkt då föräldrarnas uppfattningar och erfarenheter varit i fokus. LÄS MER

  3. 8. Vårdnadshavares upplevelser av information från förskolan : En studie om informationens betydelse för vårdnadshavares delaktighet

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Maria Larsson; Maria Hellman; [2015]
    Nyckelord :Förskola; vårdnadshavare; samverkan; information; kommunikation;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur vårdnadshavare till barn upplever informationen från förskolan. samt i fall informationen har någon påverkan på deras upplevelse av delaktighet i verksamheten. Den insamlade empirin har gjorts med hjälp av två kvalitativa metoder, dels genom semistrukturerade intervjuer, och dels genom enkäter. LÄS MER

  4. 9. Mötet mellan förskola och hem : Några vårdnadshavares uppfattningar om den vardagliga informationen från förskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Nina Johansson; [2015]
    Nyckelord :förskola; språk; sociokulturell teori; kommunikationsteori; informationsutbyte; samspel;

    Sammanfattning : Förskolan har riktlinjer från Skolverket i form av en läroplan. Förskolan är ett komplement till hemmet och en riktlinje i läroplanen berättar att hemmet ska göras delaktig och involverad i verksamheten. LÄS MER

  5. 10. Vad bjuder du på : en studie om hur förskollärare förhåller sig till barns fria lek

    M1-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Christina Elison; Therése Andersson; [2011]
    Nyckelord :Metakommunikation; förskollärares förhållningssätt; delaktighet; fri lek; leksignaler; förskolan;

    Sammanfattning : Abstract   Syftet med den här studien är att undersöka hur förskollärare förhåller sig till barns fria lek i förskolans inomhusmiljö samt i vilken utsträckning förskollärarna är delaktiga i barns lek. Studiens teoretiska utgångspunkt är utifrån Batesons kommunikationsteori. LÄS MER