Sökning: "komparativ intervjustudie"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden komparativ intervjustudie.

  1. 1. När elevers uttryck av berättigandehetskänslor påverkar lärares arbetsmiljö : En komparativ intervjustudie med erfarna och mindre erfarna gymnasielärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Linnéa Bengtsson; Evelina Nemeth; [2023]
    Nyckelord :Gymnasielärare; Elever; Berättigandehetskänslor; Lärarerfarenhet; Lärares arbetsmiljö; Egenansvar; Moral;

    Sammanfattning : Abstract Authors: Linnéa Bengtsson & Evelina NemethTitle: When students’ sense of entitlement affect teachers’ work environmentA comparative interview-study with experienced and less experienced upper secondary schoolteachers.  Students’ values, rights, and principles are a widely researched phenomenon. LÄS MER

  2. 2. Upplevelsen av Work-life balance i en flexibel arbetsform : En kvalitativ intervjustudie av HR medarbetare ur ett jämställdhetsperspektiv

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emilia Gustafsson; Stina Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Work-life balance; flexible work; HR; equality; Covid -19; Work-life balance; flexibelt arbete; HR; Jämställdhet; Covid-19;

    Sammanfattning : Bakgrund: Efter Covid-19 pandemin har den flexibla arbetsformen ökat i popularitet. Tidigare forskning visar att arbetsformen både kan främja och motverka upplevelsen av work-life balance. LÄS MER

  3. 3. Vad blev av religionskunskapens syfte? : En intervjustudie om religionskunskapslärares ämnesförståelse i relation till undervisningstid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ilona Lindblad; [2023]
    Nyckelord :Religionsdidaktik; Religionskunskap 1; Levd religion; Komparativ religionsundervisning; Religionskunskap; Religionskunskapsundervisning; hermeneutik; undervisningstid;

    Sammanfattning : This essay explores what happens to the Swedish ethics and religious education in upper secondary school correlated to the amount of scheduled classroom time at hand for teachers and students. To explore this field, five interviews were conducted with licensed teachers of ethics and religions, where they were able to share their own experience in organising their teaching. LÄS MER

  4. 4. “jag hade gjort det ifall alla andra gjorde det” : en komparativ intervjustudie om upplevelsen av skolans omklädningsrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Leonardo Hiltunen Long; Razmus Vásquez; [2023]
    Nyckelord :physical education; physical education and health; changing room; school; normality; habitus; symbolic capital; social context; nudity; idrott; idrott och hälsa; omklädningsrum; skolan; normalitet; habitus; symboliskt kapital; socialt sammanhang; nakenhet; exponering;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Målet med denna studie var att undersöka hur elever upplever omklädningsrummet och omklädningssituationeni skolan samt vad som påverkar upplevelsen. Syftet med studien var således att problematisera tidigareforskningsresultat kring upplevelsen av omklädningssituationen kopplad till prestation inom ämnet samt attutifrån den förståelse som dessa resultat genererar kunna föreslå åtgärder. LÄS MER

  5. 5. Till syvende och sist så handlar det om att få barn att läsa : – En kursplansanalys och intervjustudie om synsätt på läsförståelse i mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jonathan Fredriksson; [2022]
    Nyckelord :Svenska. Mellanstadiet. Läsförståelse. Lässtrategier. Motivation. Läsning. Lärare. Elev;

    Sammanfattning : Läroplanen är ett viktigt styrmedel för att tydliggöra skolans uppdrag. Styrdokumenten har därför betydelse för hur undervisningen bedrivs i skolan. I uppsatsen analyseras olika synsätt på läsförståelse i de svenska kursplanerna för åk 4–6 i Lgr11 och Lgr22. LÄS MER