Sökning: "kompensatoriska uppdraget"

Visar resultat 11 - 15 av 50 uppsatser innehållade orden kompensatoriska uppdraget.

  1. 11. Kompensatoriskt uppdrag i förskolan : En kvalitativ intervjustudie i ett läroplansteoretisktperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Alva Wiklund; Marita Ångström; [2022]
    Nyckelord :Förskollärares uppfattningar; förskola; kompensatoriskt uppdrag; likvärdig utbildning; läroplansteori; Tematisk analys.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att studera vilka uppfattningar förskollärare har om det kompensatoriska uppdraget för en likvärdig utbildning. Vilka tankar de ger uttryck för, hur de ser på och utför det kompensatoriska uppdraget. LÄS MER

  2. 12. "Det handlar många gånger om att vidga lärarnas kategoriska perspektiv och se det mer relationellt" : - En kvalitativ studie om speciallärares och specialpedagogers ef´rfarenheter av diagnosers betydelse för elever i grundskolan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Michaela Åkerhag; Therese Persson; [2022]
    Nyckelord :Diagnos; Specialpedagogiska perspektiv; Speciallärare; Specialpedagog;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att fördjupa kunskapen om speciallärare och specialpedagogers erfarenheter av arbete med elever med tillskrivna diagnoser i skolan. Ett särskilt fokus ägnades åt frågan på vilket sätt diagnoser uppfattades påverka elevers förutsättningar i skolan. LÄS MER

  3. 13. Otydligt uppdrag : Lärares förväntningar på specialpedagogens uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Sofia Henriksson; [2022]
    Nyckelord :enskild undervisning; klassrumsmiljö; observationer; specialpedagogik; tydlighet;

    Sammanfattning : Specialpedagogers uppgifter kan vara otydliga och uppfattningarna bland övrig personal om vad de bör göra kan också variera. Syftet med denna studie är att analysera förväntningar bland lärare som undervisar på låg och mellanstadiet, avseende specialpedagogens uppdrag och arbetsuppgifter. LÄS MER

  4. 14. “Det hänger mycket på oss” : En fenomenografisk intervjustudie som visar på variationer om förskollärares uppfattningar om fysisk aktivitet och rörelse i relation till förskolans miljö och pedagogiska uppdrag.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Malin Svensson; Katrin Berg; [2022]
    Nyckelord :fenomenografi; fysisk aktivitet; förskola; miljö; rörelse;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att söka variationer i förskollärares uppfattningar om vilka förutsättningar som finns i förskolans olika miljöer för att främja barns fysiska aktivitet och rörelseglädje samt om sitt uppdrag i relation till förskolans läroplan. Forskningsfrågorna vi utgår från är: Hur uppfattar förskollärare att de kan skapa möjligheter för barnen till fysisk aktivitet och rörelse utifrån förskolans miljö och material? och Hur uppfattar förskollärare det pedagogiska uppdraget att möjliggöra för barn att uppleva rörelseglädje, vara fysiskt aktiva och utvecklas motoriskt? För att nå förskollärares uppfattningar utgår vi från en fenomenografisk forskningsansats där vi genomfört intervjuer med förskollärare från förskolor med olika förutsättningar i miljön. LÄS MER

  5. 15. “Det är något särskilt med svenskämnet” : En kvalitativ studie om differentieringens utmaningar och möjligheter i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ebba Salomonsson; Caroline Ekberg; [2022]
    Nyckelord :Begränsad kod; differentierad undervisning; normkritik; normkritisk pedagogik; skolspråk; utvidgad kod; vardagsspråk; ämnesparadigm;

    Sammanfattning : I det här examensarbetet undersöks varför betygsdifferentieringen är större inom svenskämnet i jämförelse med övriga ämnen när det kommer till elevers genus och socioekonomiska bakgrund. Det tycks vara något “särskilt med svenskämnet” som är särskilt utmanande när det kommer till det kompensatoriska uppdraget och elevers olika språkerfarenheter. LÄS MER