Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Pojkar och flickor ska behandlas lika, fast ändå inte : En studie om pedagogers konfliktlösningsstrategier och ambivalenta uppfattningar om konflikthantering och jämställdhet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Catharina Lernéus; Sandra Vilhelmsson; [2019]
    Nyckelord :Förskola; konflikthantering; jämställdhet; yngre barn; läroplan; bemötande; konfliktlösning; röstläge.;

    Sammanfattning : Dagligen uppstår konflikter på förskolan mellan barn eller mellan barn och pedagog som många gånger inte främjar jämställdheten mellan pojkar och flickor. Syftet med denna studie är att bidra med mer kunskap om konflikthantering i förskolan ur ett jämställdhetsperspektiv då ytterst få tidigare studier undersökt detta. LÄS MER

  2. 2. Barn och pedagoger, strategier och kön : Om konflikter i förskolan ur ett genusperspektiv i relation till strukturella diskurser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Pålsson; Johanna Lundgren; [2019]
    Nyckelord :barn; förskola; genus; genusperspektiv; konflikter; konflikthantering; pedagoger; poststrukturalistisk teori; strategier; uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att öka kunskaperna kring vilka kollegiala uppfattningar pedagogerhar gällande konflikter och konflikthantering i förskolan i förhållande till strukturella diskurser.Särskilt intressant har det varit att studera detta utifrån ett genusperspektiv för att ta reda på ompedagogerna uppfattar några skillnader mellan pojkar och flickors konflikter, samt i sitt egetagerande. LÄS MER

  3. 3. ”Nu har vi skällt färdigt på pojkarna” : En kvalitativ studie om genus och bemötande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Josefine Karlsson; Lina Karo; [2019]
    Nyckelord :genus; bemötande; konflikt; individ; förskollärare;

    Sammanfattning : Följande studie syftar till att bidra med kunskap om hur genusarbetet sker i förskolan för att kunna bemöta varje enskilt barn utifrån sina förutsättningar och behov.  För att uppnå syftet ämnar studien att svara an på följande frågeställningar:   Hur beskriver förskollärarna deras bemötande gentemot pojkar och flickor i konflikter som uppstår mellan barnen på förskolan? Vilka bidragande orsaker kan påverka förskollärarnas bemötande av barnen i konflikter?    Studien är kvalitativ och innefattar två fokusgruppsamtal, där förskollärarnas uppfattningar om deras bemötande i konflikter mellan barnen ur ett genusperspektiv har undersökts. LÄS MER

  4. 4. ”Det finns inga specifika pojkkonflikter eller tjejkonflikter” : En studie om förskolans genusmedvetenhet i konfliktsituationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Nahla Kareem; Rebecca Svärd; [2018]
    Nyckelord :konflikter; konflikthantering; genus;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är få fördjupad kunskap om konflikter och konflikthantering i förskolan. Syftet är även att synliggöra förskolans genusmedvetenhet i arbetet med konflikthantering. Studien har en kvalitativ ansats och metoden var kvalitativa intervjuer. Sex förskollärare från tre olika förskolor intervjuades. LÄS MER

  5. 5. ”… och alla lärare tyckte det var jättekul, men ingen ville hjälpa till.” : Pedagogers tankar om raster och mobbning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ellinor Ekmark; Linda Fares; [2016]
    Nyckelord :recess; organized recess; bullying; conflicts; gender; exclusion; rast; organiserad rast; mobbning; konflikter; genus; utanförskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera pedagogers syn och åsikter kring mobbning på skolgården och hur de vill arbeta för att motverka detta; genom till exempel övervakning eller rastverksamhet. Vi ville även undersöka om pedagoger upplevde att det fanns en skillnad mellan flickor och pojkars mobbning, och om detta påverkade deras arbete på rasten. LÄS MER