Sökning: "konkret och abstrakt matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 90 uppsatser innehållade orden konkret och abstrakt matematik.

  1. 1. Konsten att förstå algebra : Hur matematiska representationer kan vara ett verktyg för att skapa förståelse hos elever

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Nilsson Oliver; [2024]
    Nyckelord :Matematik; algebra; gymnasiet; svårigheter och matematiska representationer;

    Sammanfattning : I en jämförelse med andra länder verkar det vara så att Sveriges elever presterar på en lägre nivå i matematik. Vidare finns det indikationer på att svenska elever har särskilt svårt för algebra. LÄS MER

  2. 2. Lärarens syn på laborativtmaterial kopplat till elevers motivation : En studie ur lärarens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Elsa Sörman; Lovisa Möllberg; [2023]
    Nyckelord :Matematik; årskurs 4–6; abstrakt; konkret; inre och yttre motivation;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. ”Det de gör med händerna, det minns de” : En intervjustudie om laborativt material i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Jenny Agrell; [2023]
    Nyckelord :aritmetik; laborativt material; lärare; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att förstå lärares resonemang om användningav laborativt material inom aritmetik i årskurs 1–3. Arbetet syftar även till att undersöka hur lärare resonerar kring vad som har betydelse för deras aritmetikundervisning med avseende pålaborativt material. LÄS MER

  4. 4. Laborativt material - ett hjälpmedel för lärare i matematikundervisning

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linda Nilsson; Nellie Najdanovski; [2023]
    Nyckelord :Laborativt material; matematik; konkret; abstrakt;

    Sammanfattning : Den här systematiska litteraturstudien utforskar det laborativa materialet och olika tolkningar av materialet. Lärares kunnighet, samt elevers tolkningar av det laborativa materialet påverkar hur materialet används. Vilket i sin tur påverkar om det laborativa materialet kommer att hjälpa eleverna eller stjälpa dem. LÄS MER

  5. 5. Framgångsrik undervisning av multiplikation : - för kunskapsutveckling i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Susann Larsson; Moa Palm; [2023]
    Nyckelord :multiplication; forms of representations; knowledge development; middle school; multiplikation; representationsform; kunskapsutveckling; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Internationella undersökningar visar att svenska grundskoleelever presterar under genomsnittet för EU- och OECD-länderna i matematikämnet. Tidigare studier poängterar att djupare förståelse inom multiplikation är avgörande för det fortsatta lärandet i matematik. LÄS MER