Sökning: "konsumtion unga kvinnor"
Visar resultat 11 - 15 av 60 uppsatser innehållade orden konsumtion unga kvinnor.
11. #SHEINHAUL – Klimathotets sämsta vän? : en analys av unga kvinnors konsumtionsvanor utifrån Instagram-hashtaggen #SHEINHAUL
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Scrollandet på medieplattformen Instagram är numera en vardaglig rutin för många unga kvinnor. Plattformen har kommit att bli en viktig plats för bland annat stora fast fashion-företag att marknadsföra sig på. LÄS MER
12. Unga vuxnas syn på kolhydrater och tillsatt socker samt faktorer av betydelse för konsumtion av tillsatt socker : En kvantitativ tvärsnittsstudie
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Unga kvinnor särskiljer sig från övriga grupper gällande ohälsosamma kostmönster och högt intag av tillsatt socker vilket är anmärkningsvärt då grunden för hälsosamma matvanor läggs i ung ålder. Orsaker till att unga och särskilt unga kvinnor har sämre matvanor än övriga grupper framkommer dock inte. LÄS MER
13. Meningsfullt, men otillräckligt : En kvalitativ intervjustudie om unga vuxnas erfarenheter av konsumtion- och ekonomiundervisning i hem- och konsumentkunskap
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Bakgrund Huvudansvaret för undervisning i privatekonomi ligger på ämnet hem- och konsumentkunskap. Statistik från Skolverket visar att 94,3% av eleverna går ut grundskolan med lägst betyg E i hem- och konsumentkunskap, men trots detta visar rapporter från Folkhälsomyndigheten att psykisk ohälsa kopplat till ekonomiska bekymmer ökar och Kronofogdemyndigheten rapporterar att överskuldsättningen bland unga växer och påverkar samhället i stort. LÄS MER
14. Fast fashion vs hållbar konsumtion - gapet mellan uttryck och agerande
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka de främsta faktorerna till varför unga svenska kvinnor konsumerar fast fashion i en tid präglad av ett fokus på hållbarhet. Motsättningarna mellan köpintentionerna och dagens hållbarhetsfokus skapar ett gap mellan konsumenternas agerande och uttryck vilket undersöks genom åtta faktorer för att utse den mest betydande. LÄS MER
15. Subventionerade preventivmedel : Hade subventioneringen 2017 någon effekt på antalet aborter?
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/UCFSSammanfattning : Denna uppsats är skriven utifrån syftet att analysera preventivmedelssubventionen som lagstadgades 2017 och dess påverkan på antalet aborter i Sverige. Detta för att utvärdera om subventionen fått den önskade effekten, samt om det därför kan finnas belägg för att utöka subventionen så att fler kvinnor kan få ta del av den. LÄS MER