Sökning: "konsumtion unga kvinnor"

Visar resultat 6 - 10 av 60 uppsatser innehållade orden konsumtion unga kvinnor.

  1. 6. Prenumeration av kläder som ett nytt tillvägagångssätt att konsumera kläder. En kvalitativ studie om unga svenska kvinnors klädkonsumtion och resonemang gällande prenumerationstjänster av kläder.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Emma Cronvall; Maja Glücksman; [2023]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : Människor möts ständigt av marknadsföring som uppmanar till konsumtion, vilket leder till negativ miljöpåverkan. Eftersom modebranschen är en industri som bidrar till föroreningar krävs nya innovationer som erbjuder hållbara sätt att konsumera kläder. LÄS MER

  2. 7. "Skräckblandad förtjusning" : True crime:s påverkan på rädsla att utsättas för våldsbrott

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för kriminologi (KR)

    Författare :Vladyslava Nguen; Amra Balija; Alma Lindeberg; [2023]
    Nyckelord :Fear of crime; fear of victimization; true crime; violent crime; young women; Fear of crime; rädsla för brott; true crime; unga kvinnor; våldsbrott;

    Sammanfattning : Syftet med följande uppsats är att undersöka hur unga kvinnor resonerar kringvarför de konsumerar true crime samt på vilka sätt de beskriver att konsumtionenpåverkar deras rädsla att utsättas för våldsbrott. Uppsatsen syftar även till attundersöka hur unga kvinnor framställer kopplingen mellan kvinnorssocialiseringsprocess och deras rädsla att utsättas för våldsbrott, i relation tillderas konsumtion av true crime. LÄS MER

  3. 8. Den ensamma generationen: en explorativ studie om psykisk ohälsa, konsumtionsbeteende och sociala medier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Lydia Santérus; Alexzandra Österlin; [2023]
    Nyckelord :psykisk hälsa; ensamhet; privatekonomi; konsumtionsbeteende; sociala medier; unga vuxna; könsskillnader; mental health; personal financial situation; loneliness; consumer behavior; social media; young adults; gender differences; Social Sciences;

    Sammanfattning : Recent studies show an increase in debt among young adults, especially young women. The purpose of this study was to examine the relationship between mental health, perceived loneliness, personal financial situation, consumer behavior, the use of social media and how these differ in a gender and generational context. LÄS MER

  4. 9. Med en enkel tulipan.. : En kvalitativ studie om hur blommor värderas och konsumeras, samt hur det kan tillämpas i visuell kommunikation.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sandra Andersson; Julia Nordmark; [2023]
    Nyckelord :consumption; qualitative interview; visual communication; branding; habitus; flowers; konsumtion; kvalitativ intervju; visuell kommunikation; varumärke; habitus; blommor;

    Sammanfattning : Studien ska undersöka unga kvinnors värderingar, samt varför denna grupp konsumerar blommor, för  att bidra med fördjupad kunskap om hur konsumtionsmönster påverkas av sociologiska aspekter, för att belysa den inverkan det kan ha på visuell kommunikation. Genom en kvalitativ intervjustudie ämnar författarna få insikt i unga kvinnors synsätt kring blomsterkonsumtion, och den empiriska datan ska användas i syfte att exemplifiera hur blomsterbutiker kan tilltala unga kvinnor genom visuell kommunikation. LÄS MER

  5. 10. Den unge romantikerns lidanden : om dejtingfenomenet "icks" och kärleksrelationer i (den digitala) moderniteten

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Vera Stiglund; [2023]
    Nyckelord :icks; the ick; dejting; kärlek; digitalisering; modernitet; individualisering; konsumtion; metareflexivitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Följande uppsats har titeln “Den unge Romantikerns lidanden” och är ett examensarbete i ämnet Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier vid Lunds Universitet. Uppsatsen är skriven av Vera Stiglund och utforskar dejtingfenomenet icks. LÄS MER