Sökning: "konsumtion unga kvinnor"

Visar resultat 16 - 20 av 60 uppsatser innehållade orden konsumtion unga kvinnor.

  1. 16. Moderna betalningsmetoder : en studie om avgiftsfri faktura och dess påverkan på konsumenters köpbeslut

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Paula Milovac; Emelie Ericsson; Matilda Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Invoice; Credit Konsumtion; Consumer behavior; Buying decision; Faktura; Kreditkonsumtion; Köpbeslutsprocessen; Påverkan;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur betalningsmetoden avgiftsfri faktura påverkar unga konsumenters köpbeslut inom den svenska e-handeln. Studien skallförtydliga hur de påverkande faktorerna inverkar i de olika stegen avköpbeslutsprocessen samt belysa de för- och nackdelar som kan uppstå vidanvändningen av avgiftsfri faktura. LÄS MER

  2. 17. Ekoprenörskap : ett sätt att skapa värde för kunder

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Vilma Reponen; Madelene Wahlund; [2020]
    Nyckelord :affärsmodell​; ​ekoprenörskap​; ​fast fashion​; ​hållbarhet​; ​kundvärde​; ​plaståtervinning​; värdeskapande;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att studera affärsmodeller hos ekoprenöriella företag, det vill säga företag grundade och baserade på hållbara principer, för att utveckla en större förståelse för hur dess delar kan leda till värdeskapande för kunder. Halla Halla har valts som fallföretag för att de har kunder som köpt från dem flera gånger, och kan därmed anses skapa värde för dessa, samt för att grundarna är ekoprenörer som bedriver produktion av badkläder gjorda av återvunnet material. LÄS MER

  3. 18. Vem väljer du att vara på sociala medier? En studie om influencers betydelse för unga kvinnors konsumtion och identitetsskapande

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Kajsa Karlsson; Rosanna Wilisoo; [2020]
    Nyckelord :sociala medier; influencers; konsumtion; unga kvinnor; social identitet; social kategorisering; Social Sciences;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 19. Samband mellan shopping och livskvalitet bland kvinnor 19 – 24 år

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Helene Arpino; [2020]
    Nyckelord :livskvalitet; psykisk ohälsa; shopping; shoppingberoende; unga kvinnor;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa ökar framför allt bland yngre kvinnor i dagens västerländska samhälle som karaktäriseras av konsumtion och materialism. Studier visar att ju mer en person bryr sig om yttre, materialistiska mål och värden desto lägre är dess personliga välbefinnande och personen rapporterar lägre lycka och livstillfredsställelse. LÄS MER

  5. 20. "Porrverkad?" : En kvalitativ intervjustudie om unga porrkonsumerande kvinnors attityder och förhållningssätt till pornografi.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Malin Bernström; Camilla Skyttman; [2020]
    Nyckelord :Pornografi; könsstrukturer; sexualitet;

    Sammanfattning : Pornografi är idag ett utbrett fenomen och dygnet runt har alla svenskar med internetuppkoppling och en mobiltelefon fri tillgång till pornografiskt material. I Folkhälsomyndighetens (2017) rapport uppger 87 % av unga män och 48 % av unga kvinnor i Sverige att de frekvent konsumerar pornografi. LÄS MER