Sökning: "konsumtion unga kvinnor"

Visar resultat 21 - 25 av 60 uppsatser innehållade orden konsumtion unga kvinnor.

  1. 21. Ett retuscherat skönhetsideal - En kvalitativ studie om kvinnors syn på retuscherade kroppar och dess samband till köplust

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Vendela Wilthorn; Astrid Lund; [2020]
    Nyckelord :Retusch; Attityder; Skönhetsideal; Reklam; Köplust; Idealkroppar;

    Sammanfattning : Studien undersöker en grupp kvinnliga konsumenters (16–26 år) attityd till skönhetsideal och bildmanipulation i marknadsföringssammanhang 2020. Studien analyserar potentiella konsumenters inställning till retuscherade- och oretuscherade bilder för att se om det finns ett samband till deras köplust. LÄS MER

  2. 22. Modemedvetenhet versus miljömedvetenhet : En kvalitativ studie om influencers påverkan på unga kvinnors identitetsskapande

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Fanny Hedihn; Pernilla Angervall; [2020]
    Nyckelord :Identity formation; influencers; Instagram; clothing consumption; environmental awareness; Identitetsskapande; influencers; Instagram; klädkonsumtion; miljömedvetenhet;

    Sammanfattning : A paradigm shift has taken place in identity formation as the society7 is moving towards to be more digitized. Previous research shows that young people use social media and its opinion leaders, called influencers, to a large extent as a tool to create their own identity. LÄS MER

  3. 23. KONSUMTION AV OCH INSTÄLLNING TILL PROTEINRIKA LIVSMEDEL : En enkätstudie på unga fysiskt aktiva personer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Sophia Enjebo; Julia Elfving; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund Marknaden för proteinberikade produkter och proteintillskott har ökat kraftigt under de senaste åren, samtidigt som studier visar att vi får i oss tillräckligt med protein via kosten. Ett onödigt högt proteinintag kan påverka intaget av andra näringsämnen samtidigt som dessa berikade produkter är dyra. LÄS MER

  4. 24. Influencers bidrar med ouppnåeliga ideal : en kritiskt granskande kvalitativstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Johanna Ryrlén; Fanny Andreasson; Isabella Gunnarsson Fröstrup; [2020]
    Nyckelord :Influencer marketing; generation Z; social media; purchase intention; self-image; Influencer marketing; generation Z; sociala medier; köpintention; självbild;

    Sammanfattning : Forskning visar att på grund av sociala mediers tillväxt har företag alltmer börjat synas på sociala medier i syfte att marknadsföra sina produkter genom så kallad influencer marketing. Tidigare forskning visar att sociala mediers utveckling i kombination med de ouppnåeliga idealen som influencers framställer har som konsekvens att många individers självkänsla och kroppsbild påverkas negativt. LÄS MER

  5. 25. Vi tjejer kollar också på porr - En kvalitativ studie om unga kvinnors pornografianvändning

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Marie Thulin; [2020]
    Nyckelord :empowerment; kvalitativ; pornografi; sexuella script; unga kvinnor;

    Sammanfattning : Pornografi är ett omdebatterat fenomen och har främst förknippats med mäns konsumtion. Föreliggande studie syftade till att undersöka vilken mening pornografi har för kvinnor som regelbundet använder pornografi. En kvalitativ intervjuundersökning utfördes med sju unga kvinnor mellan 20–30 år. LÄS MER