Sökning: "kontinuerlig läsning"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden kontinuerlig läsning.

  1. 1. Upprepad läsning – en effektiv metod för ökat läsflyt? : - En interventionsstudie där upprepad läsning jämförs med kontinuerlig läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Niklasson; Elisabeth Bergström; [2023]
    Nyckelord :Läsflyt; interventionsstudie; läsmotivation; upprepad läsning; kontinuerlig läsning;

    Sammanfattning : Denna studie har genomförts med elever i årskurs fem från två olika skolor i mellerstaSverige. Studien syftar till att undersöka hur effektiv metoden upprepad läsning egentligen ärför att öka elevers läsflyt (läshastighet och korrekthet). LÄS MER

  2. 2. Hur kan avkodningsförmågan främjas? : En litteraturstudie om avkodningsutvecklingen i svenskundervisningen i årskurs F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University

    Författare :Noomi Landing; Wendela Stenfeldt; [2023]
    Nyckelord :Avkodningssvårigheter; läsutveckling; lärarkompetens; lågstadiet; avkodning; kartläggning; avkodningsförmåga;

    Sammanfattning : Läsning är en komplex aktivitet som består av många dimensioner och processer, bland annat avkodning. I de tidiga skolåren är avkodning en stor del av läsinlärningen. Det är den del av läsningen där skriftspråkets princip eller kod används för att komma fram till vilket ord som är skrivet. LÄS MER

  3. 3. "Det visar sig att ju mer man tränar på det ju bättre blir man" : Om lästräning och motivation till att läsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Nielsen; [2022]
    Nyckelord :Intervention; läsförståelse; läshastighet; lästräning; strukturerad läsning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Nielsen, Helena (2022). ”Det visar sig att ju mer man tränar på det ju bättre blir man” Om lästräning och motivation till att läsa (“It turns out that the more you practise the better you become” On Reading Intervention and Motivation to Read). LÄS MER

  4. 4. Upprepad läsning kontra kontinuerlig läsning : En interventionsstudie om läsmetoder för ökat läsflyt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Victoria W Gustafsson; Emma Kärnebro; [2020]
    Nyckelord :läshastighet; läsriktighet; läsning; årskurs 2;

    Sammanfattning : This study aimed to explore the effectiveness of two targeted, intensive reading interventions; repeatedreading and continuous reading; and their possible effect on reading speed and accuracy. The participantswere a group of 12 students identified with low reading speed at the beginning of grade 2. LÄS MER

  5. 5. Garanterat läskunnig, eller? Påverkar läsa-, skriva-, räknagarantin pedagogers tankar om tidig identifiering och tidiga insatser gällande elevers läsning?

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Eva Ledel; Malin Åkesson; [2020]
    Nyckelord :kartläggning; läsa-; skriva-; räknagarantin; lässvårigheter; tidig identifiering; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractLedel, Eva och Åkesson, Malin (2019). Garanterat läskunnig, eller? - Påverkar läsa-, skriva-, räknagarantin pedagogers tankar om tidig identifiering och tidiga insatser gällande elevers läsning? Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER