Sökning: "kroppsnormer"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet kroppsnormer.

  1. 1. Tränares syn på och attityder till doping och antidopingarbete inom ungdomsidrott : Semistrukturerde intervjuer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för folkhälso- och idrottsvetenskap

    Författare :Jannica Möller; Emmy Åström; [2023]
    Nyckelord :Attityder; värderingar; doping och antidopingarbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att utforska tränares syn på och attityder till doping och antidopingarbete inom ungdomsidrott. De specificerade frågeställningarna var: hur uppfattar tränare föreningens roll inom antidopingarbete? hur ser tränarna på sin roll som förmedlare av normer, kroppsnormer, prestation och doping? hur anser tränare att de kan påverka och utveckla antidopingarbetet inom ungdomsidrott? Den metod som valdes var kvalitativa semistrukturerade intervjuer där sex tränare från olika ungdomslag medverkade. LÄS MER

  2. 2. Kroppsnormer i bildundervisningen : Normer om kroppsgestaltning i gymnasial bildundervisning ur ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Brask Henna; [2022]
    Nyckelord :normkritik; kroki; människans anatomi; kroppens proportioner; funktionsfullkomlighet; normbrytande kroppar;

    Sammanfattning : I gymnasial bildundervisning råder normer om hur kroppsgestaltning undervisas om och vilka kroppar som får representeras i samband med detta. Både Skollagen (SFS 2010:800) och gymnasieskolans läroplan (Skolverket, 2011a) föreskriver att skolan aktivt ska arbeta mot en bredare representation och allas lika värde. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares uppfattningar om människokroppen som arbetsområde : En fenomenografisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Felicia Jonsson; [2022]
    Nyckelord :Human body; Perception; Phenomenography; Preschool and Preschool teacher; Fenomenografi; Förskola; Förskollärare; Människokroppen och Uppfattning;

    Sammanfattning : The human body is a central part of a person and includes many different parts. The purpose of the study is to contribute with knowledge about preschool teachers’ view of the human body as a work area in preschool. The study is based on a phenomenographic approach. LÄS MER

  4. 4. Livet efter en genomgången mastektomi : en litteraturöversikt om kvinnors kroppsuppfattning efter en mastektomi

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Hanna Hammarström; Linnea Sunesson; [2022]
    Nyckelord :Body image; Breast cancer; Mastectomy; Women; Bröstcancer; Kvinnor; Kroppsuppfattning; Mastektomi;

    Sammanfattning : Bakgrund I Sverige diagnostiseras årligen omkring 8 000 kvinnor för bröstcancer, vilket gör det till den vanligaste cancersjukdomen bland kvinnor. Flera behandlingsalternativ finns för att bota bröstcancer, däribland det kirurgiska ingreppet mastektomi som innebär att det ena eller båda brösten avlägsnas. LÄS MER

  5. 5. Kroppsnormer, ideal och kroppsinklusivitet i ett samhälle präglat av “den perfekta kroppen” : En semiotisk bild- och retorisk analys av Victoria´s Secret & Twilfit By Change´s visuella kommunikation 

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Evelina Hallin; Frederikke Ulm; [2022]
    Nyckelord :Organizational identity; Organizational image; Victoria’s Secret; Twilfit By Change; Constructed communication; Body norms and Body ideals; Organisations identitet; Organisations image; Victoria’s Secret; Twilfit By Change; Konstruerad kommunikation; Kroppsnormer; Kroppsideal;

    Sammanfattning : This study aims to understand the complexity underwear brands are subject to in particular in relation to their explicit use of models to create an organizational identity and image. Through two underwear brands (Victoria’s Secret and Twilfit By Change) we intend to examine their use of models in different sizes and different skin tones through visual communication (imagery and text) on their respective websites. LÄS MER