Sökning: "kultur människa möte"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden kultur människa möte.
1. Post-human Intersections - Place-writing, Species & Enabled Landscapes
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljöSammanfattning : Post-humanistiska teorier ifrågasätter det med mänskligheten centraliserade perspektiv med vilket vi människor lever och upplever, beskriver och utformar världen. I ett posthumanistiskt perspektiv är natur kultur. Jord och djur är mer än resurser. Alla arter, och alla individer inom alla arter, är aktörer och subjekt. LÄS MER
2. Mörkrets växtlighet - En studie av Birgitta Trotzigs "På andra sidan havet"
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/LitteraturvetenskapSammanfattning : Den här uppsatsen utgår från ekokritiken och new materialisms när den undersöker Birgitta Trotzigs novell/saga "På andra sidan havet". Naturen, och framförallt skogen, har en mycket framträdande roll i berättelsens universum. Den kommunicerar, handlar och står i kontrast mot stadens begränsande väsen och stela yta. LÄS MER
3. På spaning efter den andre : - en studie av Malmös offentliga rum och stråk som mötesplats
Magister-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för teknokultur, humaniora och samhällsbyggnadSammanfattning : Syftet med examensarbetet är att studera och analysera hur möten mellan olika människor och livsstilar sker på offentliga plaster och stråk i centrala Malmö. Examensarbetet belyser begreppen offentligt rum, möten, livsstil, identitet och försöker ge svar på varför det är viktigt att människor med olika bakgrund och kultur möts, och vad det kan få för konsekvenser om möten inte sker, samt hur stadens offentliga rum kan utformas för att gynna sådana möten. LÄS MER
4. Någon har bestämt att du ska vara människa - ett möte mellan kultur och skola
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med min uppsats har varit att undersöka samarbetet mellan ett kulturhus och en skola där användandet av estetiska läroprocesser är centrala. Jag har undersökt vad lärare, kulturpedagoger och elever säger om elevernas lärande i projektet FRAMÅT. LÄS MER