Sökning: "kunskap om mat"
Visar resultat 1 - 5 av 346 uppsatser innehållade orden kunskap om mat.
1. Malnutrition i Kapstaden : en kvalitativ studie om erfarenheter av att arbeta med malnutrition och dess bakomliggande orsaker
Kandidat-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : Bakgrund Malnutrition är ett omfattande problem i Sydafrika och är orsaken bakom nästan hälften av dödsfall hos barn under 5 år i Sydafrika. Undernäring ger både kortsiktiga och långsiktiga konsekvenser på individ- och samhällsnivå. LÄS MER
2. ”Man kan inte göra något i HKK om man inte har koll på tallriksmodellen” : En kvalitativ intervjustudie om lärares resonemang kring och upplevelser av undervisning om hälsa i ämnet Hem- och konsumentkunskap
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Bakgrund Hälsa ska, i Hem- och konsumentkunskap (HKK), undervisas ur ett holistiskt, alltså fysiskt, psykiskt och socialt, perspektiv kring flera innehåll. HKK-lärares frihet att forma hälsoundervisningen gör deras resonemang avgörande för hälsoundervisningens utfall. LÄS MER
3. Patienters upplevelser av egenvård vid diabetes typ 2 : hinder och möjligheter
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Bakgrund: Diabetes typ 2 är en kronisk folksjukdom världen över. Egenvård är en essentiell del av behandlingen vid diabetes typ 2, om den missköts riskerar patienten att drabbas av allvarliga komplikationer. LÄS MER
4. "Sätt dig ordentligt och ät din pasta!" : En kvalitativ observationsstudie om pedagogers makthandlingar ochnormskapande under måltiden i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att undersöka förskolans måltidssituation ur ettnormkritiskt perspektiv. Studien har genomförts med hjälp av observationer för att få syn påpedagogers faktiska agerande. LÄS MER
5. Improving life situations through scholarship programs - The case of Tanzanian beneficiaries
Master-uppsats, Lunds universitet/InnovationsteknikSammanfattning : The fourth goal of the 2030 Agenda for Sustainable Development regards Quality education, aiming to “ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all". Globally, enrollment in university education is increasing. LÄS MER