Sökning: "kvalitativ fenomenologisk metod"

Visar resultat 16 - 20 av 329 uppsatser innehållade orden kvalitativ fenomenologisk metod.

  1. 16. Ätstörd sexualitet? : Levda erfarenheter om hur en ätstörning påverkar sexualiteten och hur ätstörningsvården upplevs hantera detta

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Louise Karlsson; [2023]
    Nyckelord :body dissatisfaction; body shame; eating disorder; sexual health; sexuality; shame; kroppsmissnöje; kroppsskam; sexualitet; sexuell hälsa; skam; ätstörning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur personer med ätstörning upplever att sjukdomen påverkar sexualiteten samt undersöka vilka erfarenheter de har av samtal om sexuell hälsa och välbefinnande inom ätstörningsvården. Tidigare forskning har visat på sambandet mellan kroppsuppfattning, kroppsmissnöje, kroppsskam och ätstörningar och även sett samband mellan dessa och sexuella dysfunktioner. LÄS MER

  2. 17. Kreativ undervisning i skolan: En kvalitativ undersökning om parkour i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Jesper Lindström; Hampus Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; lärare; parkour; redskapsgymnastik; skola; undervisning;

    Sammanfattning : I läroplanen (Lgr 22) framgår det inte specifikt att redskapsgymnastik ska ingå i undervisningen. Däremot i praktiken framgår det att redskapsgymnastik är ett vanligt tillvägagångssätt för att träna på och utveckla komplexa rörelser. LÄS MER

  3. 18. Undervisning i fritidshem utifrån lärande och omsorg : Pedagogernas perspektiv på fritidshemmets pedagogiska uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Agata Amein; [2023]
    Nyckelord :fritidshem; lärandeuppdrag; omsorgsuppdrag; fenomenologi; empirisk fenomenologi;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka vilken syn pedagoger verksamma i fritidshem har på sitt lärande och omsorgsuppdrag samt hur de upplever barnens förutsättningar till allsidig utveckling påverkas om pedagogerna lägger ett större fokus på det ena eller det andra uppdraget. Det empiriska materialet baseras på intervjuer med sex pedagoger verksamma i fritidshem från två olika skolor där Pedagog 1 och 2 kommer från en skola medan Pedagog 3 – 6 kommer från en annan. LÄS MER

  4. 19. Estetisk kultur och förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Hedvig Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Barnkultur; Barns kultur; Barnperspektiv; Barnsperspektiv; Förskolan; Förskolebarn; Estetisk kultur; Kulturorganisationer;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka förskolebarns tillgång till den estetiska kulturen. Detta gör jag genom intervjuer med fyra kulturarbetare som arbetar med barn och kultur. Samt genom att undersöka empirin genom fenomentet hur förskolebarns möjligheter till kulturutbud set ut. Arbetet använder en kvalitativ och fenomenologisk metod. LÄS MER

  5. 20. Sjuksköterskors upplevda verklighet : En kvalitativ studie om sjuksköterskors upplevelse av arbetsmiljön vid en sjukhusavdelning i södra Sverige

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Linda Martinka Kerwer; Alicia Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Work environment; psychosocial work environment; experiences; nurse; staff shortage; lack of balance; lack of communication; support from colleagues; social good; Arbetsmiljö; psykosocial arbetsmiljö; upplevelser; sjuksköterska; personalbrist; bristande balans; bristande kommunikation; kollegialt stöd; samhällsnytta.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att beskriva sjuksköterskors upplevelse av arbetsmiljön på en sjukhusavdelning och hur denna upplevelse påverkar deras relation och inställning till arbetet. Metod: Metoden består av en fallstudie som utgår från en abduktiv ansats tillsammans med en kvalitativ forskningsmetod. LÄS MER