Sökning: "kvalitativ fenomenologisk metod"

Visar resultat 11 - 15 av 329 uppsatser innehållade orden kvalitativ fenomenologisk metod.

  1. 11. ”Det har inte varit svårt att gå till skolan men svårt i skolan”. En kvalitativ intervjustudie om ungdomars syn på orsaker till sina svårigheter i matematik och hur svårigheterna hade kunnat minimeras eller avhjälpas.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ulrika Eneroth; [2023-02-16]
    Nyckelord :matematiksvårigheter; lärare-elev-relationer; delaktighet; övergångar;

    Sammanfattning : I Sverige på 2000-talet finns en stark förväntan i samhället att elever studerar minst grundskolans nio år och därefter tre år på gymnasiet. Om en elev inte klarar godkänd nivå i grundskolan i ett eller flera av de ämnen som kallas kärnämnen, engelska, matematik och svenska, får eleven gå ett eller flera år på gymnasiets introduktionsprogram tills kunskaperna bedöms som tillräckliga enligt betygskriterierna i årskurs nio. LÄS MER

  2. 12. "Hungrig varg jagar bäst?" : En kvalitativ studie om manliga kampsportutövares syn på och erfarenhet av drastisk viktminskning inom svensk seniorelit

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

    Författare :Filippa Elander; Ludvig Ruocco; [2023]
    Nyckelord :Kampsport; drastisk viktnedgång; brottning; MMA; Judo; tränarlänkbudo; tränarlänktaekwondo;

    Sammanfattning : Aim: The purpose of this study is to examine male martial arts athletes' views on and experiences of drastic weight loss as well as how the athletes believe it affects their sports performance. The following research questions were used to answer the aim of the study:  1. LÄS MER

  3. 13. Mind the gap : En fenomenologisk analys av möjligheter och hinder för entreprenöriell förnybar elproduktion i Stockholms skärgård

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Ellinor Christensson; Simon Svedberg; [2023]
    Nyckelord :entrepreneurship; everyday entrepreneurship; archipelago; sustainability; renewable energy; sustainable island; regulatory overload; regulatory gaps; islands; energy; circular economies; initiatives for islands; wind farms; solar cells; water power.; entreprenörskap; vardsgsentreprenörskap; skärgård; hållbarhet; förnybar energi; hållbara ösamhällen; regulatorisk överbelastning; regulatoriskt glapp; öar; energi; cirkulär ekonomi; initiativ för öar; vindfarm; solceller; vattenkraft.;

    Sammanfattning : This study uses Friederike Welter’s (2011; Welter, Baker & Wirsching 2019) concept of contextualizing entrepreneurship by analyzing discrete and omnibus variables within contexts to distinguish underlaying factors that hinder or create opportunities for increased entrepreneurship within renewable energy sources in Stockholm’s archipelago. The study is based on semi-structured interviews from stakeholders who work with renewable energy in the area both within the private and public sector. LÄS MER

  4. 14. Förskollärares erfarenheter av att introduceras i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter och uppfattningar av sin första tid som nyexaminerade inom förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Eriksson; Anna Norlin; [2023]
    Nyckelord :fenomenologi; förskollärare; introduktion; kulturmönster; lärarutbildning; nyexaminerad;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur nyexaminerade lärare upplever att de introduceras i yrket. Studien bygger på en kvalitativ fenomenologisk metod med tillämpad tematisk analys där semistrukturerade intervjuer används som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  5. 15. Särskilt begåvade elever i svenskämnet : En kvalitativ studie beträffande svensklärares kunskaper om och arbetsmetoder med särskilt begåvade elever på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Fredrik Göhle; [2023]
    Nyckelord :Särskild begåvning; Svenskämnet; Läsa; Skriva; Tala; Acceleration; Berikning;

    Sammanfattning : Syfte med föreliggande studie är att undersöka vilka kunskaper undervisande svensklärare på högstadiet har om särskilt begåvade elever och hur de arbetar för att stimulera särskilt begåvade elever genom acceleration och berikning. Studiens datainsamling är kvalitativ genom en fenomenologisk metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER