Sökning: "kvalitativ studie"
Visar resultat 41 - 45 av 46791 uppsatser innehållade orden kvalitativ studie.
41. Förskollärares uppfattningar om lågaffektivt bemötande för barn i åldrarna tre till fem år.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : I denna studie undersöker vi förskollärares uppfattningar och tidigare kunskaper kring att arbeta med lågaffektivt bemötande såväl som förhållningssätt som konflikthanteringsmetod. Vi kan se att pedagoger idag är mer stressade och vi vill ta reda på vilket sätt lågaffektivt bemötande kan skapa ett lugn och en trygghet för alla pedagoger och barn. LÄS MER
42. Samverkan i förskolan. En kvalitativ intervjustudie kring förskollärares upplevelse av informell samver-kan med vårdnadshavare i förskolan..
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Samverkan med vårdnadshavare beskrivs som en viktig del av förskolans uppdrag. I läroplanen (Lpfö18, 2018) beskrivs hur förskolan ska ”samarbeta på ett nära och förtroendefullt sätt med hemmen” (s. 17) och i skollagen (SFS 2010:800) anges att forum för samverkan ska erbjudas genom exempelvis föräldramöten och brukarråd. LÄS MER
43. Barns delaktighet och inflytande i förskolan - En studie om förskollärares och barns upplevelser av fenomenet delaktighet och inflytande.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Rektorer och förskollärare har ansvar för att barn ska få delaktighet och ges inflytande över sin vardag i förskolan. Syftet med studien är att undersöka och belysa både vilka möjligheter och förhinder som finns för barns delaktighet och inflytande utifrån förskollärare och barns egna perspektiv. LÄS MER
44. ”Vi ska ha ett bra samarbete, ett bra förhållande till föräldrarna för att det speglar av sig på barnet”
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Samarbetet mellan hem och förskola är en av det mest primära delarna för barns välbefinnande och utveckling. Som verksamma förskollärarstudenter synliggjordes behovet av samarbetets utveckling. Upptäckten av brist i relationer, kommunikations problematik och avsaknad av engagemang som i sin tur lett till brist i förtroendet. LÄS MER
45. Förskollärares uppfattningar om TAKK i förskolan - En fenomenografiskt studie -
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Under vår förskollärarutbildning har vi tillägnats många nya kunskaper. Under en kurs om specialpedagogik fick vi upp intresset för TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) och hur det kan användas i förskolan. LÄS MER