Sökning: "kvantitativ innehållsanalys public service"

Visar resultat 6 - 10 av 55 uppsatser innehållade orden kvantitativ innehållsanalys public service.

  1. 6. Ukraina och Ryssland genom TV-rutan : En kvantitativ innehållsanalys av SVT och TV4s rapportering om kriget i Ukraina 2022

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola

    Författare :Felicia Lenard; [2022]
    Nyckelord :fredsjournalistik; konfliktjournalistik; kriget i Ukraina; kvantitativ innehållsanalys; nyhetsmedielogik; nyhetsvärdering; TV-journalistik;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur public service-kanalen SVT och den kommersiella TV-kanalen TV4 har valt att rapportera om kriget i Ukraina under våren 2022 och även att se om och eventuellt hur de två kanalernas rapportering skiljer sig åt eller liknar varandra. Forskningsfrågorna som har undersökts är 1. LÄS MER

  2. 7. Traditionella medier möter nymedier : En fallstudie om public service och sociala medier

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikation

    Författare :Kristofer Pehrs; Julia Winberg; [2022]
    Nyckelord :Public service-radio; digitalization; social media; affordances; public service-radio; digitalisering; sociala medier; affordances;

    Sammanfattning : Old media meets new media - a case study of public service and social media. More traditional media such as public service-radio have faced challenges when digitalization allowed audiences to change platforms and use new medias. LÄS MER

  3. 8. Vem får vara med? - En undersökning av mångfalden i SVT:s lokala nyheter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Isabelle Börgesen Perusko; Malin Ekström; [2021-07-01]
    Nyckelord :Mångfald; mediemångfald; representation; demokrati; lokala nyheter; public service;

    Sammanfattning : Syfte: Att kartlägga mångfalden i SVT:s lokala nyheter sett till vem som får komma till tals och vilka geografiska områden som bevakas Teori: Normativ medieteori, mångfald, identifikation Metod: Kvantitativ innehållsanalys Material: 315 nyhetssändningar från SVT:s 21 lokala redaktioner Resultat: Andelen manliga intervjupersoner var högre än andelen kvinnliga (55% män och 45% kvinnor). Personer i medelålder var kraftigt överrepresenterade och stod för 72% av det totala antalet intervjupersoner. LÄS MER

  4. 9. Sveriges Television : för de unga och trendiga?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Rebecka Prahl; Fanny Marhaug; [2021]
    Nyckelord :Medielogik; Gomorron Sverige; Morgonstudion; Public service; Kommersialisering; Social Sciences;

    Sammanfattning : Under år 2017 gjordes SVT:s morgonprogram Gomorron Sverige om till Morgonstudion. Det nya programmet blev bemött av blandade åsikter. För att ta avstånd från den rådande kommersialiseringen av mediesfären valde SVT att satsa på ett program som ger ett bredare perspektiv och fler infallsvinklar på nyhetsrapporteringen. LÄS MER

  5. 10. Vilka får mest utrymme på vägen upp för Alpe Cermis? : En kvantitativ innehållsanalys om rapporteringen av kvinnor och män inom längdskidtävlingen Tour de Ski.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Oscar Jakobsson; Eddie Jonsson; [2021]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; längdskidor; kvantitativ innehållsanalys; sportjournalistik; Tour de Ski.;

    Sammanfattning : This study examined the difference in reporting of women and men in cross-country skiing during three years of Tour de Ski (2017/2018, 2018/2019 and 2019/2020). The media that were compared was the Swedish public service media Sveriges Television (SVT) and the commercial media Aftonbladet, with a total sample of 350 digital articles. LÄS MER