Sökning: "kvantitativ metod undersökning med enkäter"

Visar resultat 21 - 25 av 121 uppsatser innehållade orden kvantitativ metod undersökning med enkäter.

  1. 21. Framgångsfaktorer för de särskilt begåvade eleverna i matematik : lärare och elevers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Johanna Hugoson; [2020]
    Nyckelord :Särskilt begåvade elever; matematikundervisning; differentierad undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på hur matematikundervisningen ser ut och därmed belysa vilka framgångsfaktorer som finns för de särskilt begåvade eleverna i matematik. Studien beskriver detta ur både lärare och elevers perspektiv då de inte alltid stämmer överens. LÄS MER

  2. 22. Kroppbildsuppfattning och användning av sociala medier bland ungdomar. : En kvantitativ undersökning ur ett salutogent perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för hälsovetenskap

    Författare :Kim Balaton Blom; Alexandra Bildtgård; [2019]
    Nyckelord :body image perception; social media; appearance culture; body ideals; body appreciation; comparative theory; social learning theory; kroppsbildsuppfattning; sociala medier; utseendekultur; kroppsideal; kroppsuppskattning; jämförelseteori; social inlärningsteori;

    Sammanfattning : Denna studies inledning ger en övergripande bild av att svenska ungdomar generellt skattar sin hälsa som hög, däremot skattas den psykosociala hälsan lägre vilken innefattas av att vara nöjd med sig själv. Att vara nöjd med sig själv och sin kropp omfattas av kroppsbildsuppfattningen. LÄS MER

  3. 23. ”Det ska vara pedagogiskt” - En studie om populärkultur i relation till förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Josefin Johansson; Michaela Frid; [2019]
    Nyckelord :Barnperspektiv; Lek; Barns perspektiv; Populärkultur; Samspel;

    Sammanfattning : Vårt mål med denna undersökning och vårt arbete är att analysera på vilka sätt pedagoger tolkar att barn använder sig av sina erfarenheter från populärkultur i förskolans kontext samt hur pedagogerna förhåller sig och arbetar utifrån detta. Vi började studien utifrån en kvantitativ metod där vi delade tre enkäter som visade på att populärkultur tydligt genomsyras hos barnen i förskolan på varierande sätt. LÄS MER

  4. 24. Läsintresset, hur står det till med det egentligen? : En undersökning om läsvanor och läsintresse på en högstadieskola

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Katarina Ström; [2018]
    Nyckelord :interest of reading; reading comprehension; motivation of reading; teaching literature; läsintresse; läsförståelse; läsmotivation; läslust; litteraturundervisning;

    Sammanfattning :  Den här studien syftar till att undersöka läsintresset och faktorer som påverkar läsningen hos elever i årskurs nio på en högstadieskola i Sverige. Studien syftar även till att ta reda på hur lärare vid samma skola arbetar med läsning av skönlitteratur och hur de definierar begreppen läsintresse och läslust. LÄS MER

  5. 25. Läs- och skrivsvårigheter : användandet av IKT som stöd

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Yad Rashad Ahmed; [2018]
    Nyckelord :IKT; Läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Dagens samhälle är ett informationssamhälle där informations- och kommunikationsteknologi (IKT) används oftare. Det är av vikt att integrera IKT-användandet hos elever i tidig ålder. Denna studie handlar om att analysera i vilken utsträckning IKT används och till vad IKT används. LÄS MER