Sökning: "jämförelseteori"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet jämförelseteori.

  1. 1. Kvinnors upplevelser av sociala medier, skönhetsideal och självkänsla

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Johanna Formichella; Ulla Norrhäll; [2023]
    Nyckelord :Social media; Beauty ideals; Self-esteem; Women; Social Impact Theory; A Theory of Social Comparison; Objectifiation Theory; Sociala medier; Skönhetsideal; Självkänsla; Kvinnor; Teori om social påverkan; Social jämförelseteori; Objektifieringsteorin;

    Sammanfattning : Föreliggande studie har inriktat sig på att utforska hur kvinnor i åldrarna 18 – 35 år upplever sociala medier och dess eventuella påverkan på deras självkänsla och skönhetsideal. Tidigare forskning inom området har visat varierande resultat där både positiva och negativa aspekter framhållits. LÄS MER

  2. 2. ”Man måste vara hård och inte prata om sina känslor utan alltid vara stark”. : En kvalitativ intervjustudie om hur unga idrottsintresserade män uppfattar maskulinitet och den manliga kroppen på Instagram.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Antonia Dahlgren; [2022]
    Nyckelord :Maskulinitet; manliga kroppen och Instagram;

    Sammanfattning : Studien undersöker unga idrottsintresserade mäns medieanvändning med fokus på maskulinitet och den manliga kroppens gestaltning, och även upplevelser kring hur unga män ser på maskulinitet, hur detta speglas på Instagram och påverkar dem.    Studiens syfte är att bidra med en fördjupad förståelse och kunskap kring hur unga män beskriver sin användning av Instagram med fokus på innehåll som gestaltar maskulinitet och den manliga kroppen. LÄS MER

  3. 3. Gestaltningen av kvinnliga skönhetsideal i svensk kvällspress : En kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys om rapporteringen av kvinnor och skönhetsideal i Aftonbladet och Expressen, 2001-2021

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Johan Åkesson; Vanja Johansson; [2022]
    Nyckelord :gestaltningsteori; kvinnor; skönhetsideal; social jämförelseteori; utseende; ålder;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att få fram en tydlig bild av hur två av Sveriges största kvällstidningar, Aftonbladet och Expressen, gestaltar kvinnors utseende och ålder, samt att se om det finns några likheter eller skillnader på hur de förhåller sig. I studien har vi genomförten kvantitativ analys utifrån 200 artiklar, där vi genom variabelvärden fick ut statistik på hur det har sett ut under åren 2001-2021. LÄS MER

  4. 4. ”Ni känner dem inte, varför bryr ni er?”. En kvalitativ studie om unga vuxnas upplevelser av influencers.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Alexandra Rydh; Janina Larsson; [2020-06-02]
    Nyckelord :influencer; unga vuxna; identitetskapande; mellanmänskliga interaktioner; inflytande;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka unga vuxnas syn på och upplevelsen av fenomenet influencers. Som en del av syftet vill vi få en förståelse av unga vuxnas upplevelser av fenomenet influencers som bidrar med en ökad kunskap som är av vikt i de professionellas arbete med unga vuxna. LÄS MER

  5. 5. Att vara eller att inte vara äkta på Instagram. : En kvalitativ studie om hur aktiva användare upplever sin användning och framställning på Instagram.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Caroline Blomberg; Elin Johansson; [2020]
    Nyckelord :Instagram; Prosumers; Usage standards; Self-presentation; Social adaptation; Social comparison.; Instagram; Prosumers; Användningsnormer; Framställning; Social anpassning; Social jämförelse.;

    Sammanfattning : In today's society we spend more time on social media than ever before. 61% of all Sweden's internet users are active on Instagram, this makes the social media platform the second most used application after Facebook. LÄS MER