Sökning: "barn seende"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden barn seende.

  1. 1. Dragarbarn - för vems skull?

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Erika Nilsson; Marie Persson; [2017]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; dragarbarn; inkludering integrering; specialpedagogik; turtagning;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att observera några samlingar på en integrerad förskoleavdelning för att se om det finns likheter och skillnader i bemötandet av dragarbarn jämfört med barn i behov av särskilt stöd. Undersökningen syftar också till att jämföra det bemötande dragarbarn får på en integrerad avdelning jämfört med barn med typisk utveckling på ordinarie avdelning. LÄS MER

  2. 2. Att skriva om det man inte kan se : En studie om skrivandet hos punktskriftsläsande elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Maria Ellingsson; [2017]
    Nyckelord :Blindhet; synnedsättning; punktkskrift; skrivande; bedömning; literacy; grundskola; läsmedium; funktionsnedsättning; undervisning;

    Sammanfattning : Studien omfattade 23 berättande texter från elever med blindhet i årskurs 6 och årskurs 9, hämtade från de nationella proven i svenska och svenska som andraspråk. I studien granskades texterna utifrån språkbruk, variation i ordanvändning och meningsbyggnad samt det beskrivande språk som fanns att finna i form av adjektiv och gestaltande beskrivningar. LÄS MER

  3. 3. Synskadade barn i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Madeleine Lindgren; Stephanie Chabay; [2013]
    Nyckelord :Barn med synskada; samspel; resurser och hjälpmedel; förskolan;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om barn med synskada i förskolans verksamhet. Syftet med arbetet är att ta reda på hur pedagoger arbetar med att integrera synskadade barn i en grupp med seende barn. Uppsatsen definierar olika typer av synskada, de som nämns är måttligt synskadade, uttalat synsvaga och gravt synskadade eller blinda. LÄS MER

  4. 4. Tre nyanser av grönt : En studie om mötet mellan konstbaserat lärande, natur och miljö

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för humaniora

    Författare :Lisa Klang; [2013]
    Nyckelord :Bildpedagogik; konstbaserat lärande; utomhuspedagogik; naturkontakt; miljöengagemang; hållbar utveckling; environmental art; arts-based environmental education;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen i ämnet bildpedagogik förenas konst, natur och frågan om hållbar utveckling. Uppsatsens utgångspunkt är att miljöfrågor är aktuella i vår tid. Barn som växer upp idag lever främst i urbana miljöer med liten naturkontakt. I uppsatsen beskrivs att naturkontakten tycks kunna ha betydelse för miljöengagemang. LÄS MER

  5. 5. "Det är ungefär som på bilden faktiskt" : en klassrumsstudie av social interaktion mellan fem ungdomar som samarbetar kring en taktil bild

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Marguerithe Ingesson; [2008]
    Nyckelord :taktila bildarbeten; taktila bilder; synskadade ungdomar; bildundervisning; grundskolan;

    Sammanfattning : Jag beskriver i detta arbete en klassrumsstudie där fyra seende och en synskadad elev samverkar kring ett taktilt bildarbete. Undersökningen har fokus på den sociala interaktionen mellan ungdomarna. LÄS MER