Sökning: "kvinnliga företagare"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden kvinnliga företagare.

  1. 1. ”Jag startade inte företag för att bli rik.” : En diskursanalytisk studie om synen på kvinnligt och manligt företagande i den offentliga debatten under perioden 1990–2020.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationer

    Författare :Olivia Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Entreprenörskap; kvinnligt och manligt företagande; dagstidningar; genusperspektiv;

    Sammanfattning : Ett viktigt mål för Sveriges näringsliv är att det ska finnas samma möjligheter för kvinnor som män att driva företag, men trots detta finns det tydliga exempel på att kvinnor diskrimineras både på arbetsmarknaden och som företagare. Tidigare forskning konstaterar att företagande har en stark manlig identitet och att det kvinnliga företagandet ifrågasätts än idag. LÄS MER

  2. 2. Upplevt förtroende till influencers över sociala medier och genuinitetens betydelse : studie av unga kvinnliga följare och hur de upplever genuinitet hos och förtroende för influencers i sociala medier

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Albin Algehed; Alice Unosson; [2022]
    Nyckelord :Influencer; följare; förtroende; genuinitet; tillit; identitet; sociala medier; Social Sciences;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks förtroende och genuinitet på sociala medier. För att konkretisera studeras en av Sveriges största influencer- Bianca Ingrosso. LÄS MER

  3. 3. Kvinnligt Entreprenörskap : Ett nätverksperspektiv i techbranschen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Lydia Dungert; Emil Kihlblom; [2022]
    Nyckelord :Kvinnligt entreprenörskap; kön; sociala nätverk; socialt nätverkande; Sverige; techbranschen; utmaningar vid nätverkande;

    Sammanfattning : Introduktion: Det finns en obalans mellan könen i entreprenöriellt deltagande, vilket är ett område som anses vara en nyckelfaktor för den ekonomiska tillväxten. Vi ser indikationer i befintlig litteratur på att kvinnliga entreprenörer är i ett ofördelaktigt läge gällande att uppnå god nätverkskvalitet, och att de verkar uppleva särskilda utmaningar vid nätverkande. LÄS MER

  4. 4. Bokföringsmanipulation : Hur kan en redovisningskonsult upptäcka och agera på en bokföringsmanipulation

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Pavliuk Valentyn; Ernstedt Axel; [2021]
    Nyckelord :Accounting consultant; Accounting manipulation; Ethical action; Decoupling; Isomorphism; Moral development; Redovisningskonsult; Bokföringsmanipulation; Redovisningsmanipulation; Etisk agerande; Decoupling; Isomorfism; Moralutveckling;

    Sammanfattning : Att undersöka bokföringsmanipulation är av stor betydelse bland stora företag eftersom manipulationer hos stora företag har stora risker för kunder och andra intressenter. Om många småföretagare skulle genomföra bokföringsmanipulationer, skulle konsekvenserna bli större än för stora företag. LÄS MER

  5. 5. Porträtteringen av entreprenörer i lantbrukspress : en befästning och frigörelse av stereotypa mönster

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Josephine Andersson; Lovisa Ek; [2021]
    Nyckelord :entreprenör; genus; lantbrukare; mediebilder; stereotypa mönster;

    Sammanfattning : Entreprenörer och lantbrukare är manligt kodade koncept med manliga konnotationer. När lantbrukare studeras som företagare finns det en risk att den maskulint kodade entreprenören i samklang med den maskulint kodade lantbrukaren blir dubbelt stereotypiserad. LÄS MER