Sökning: "kvinnligt attribut"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden kvinnligt attribut.

  1. 1. Äntligen en kvinnlig författare : En kritisk diskursanalys i två läroböckeri svenska för åk 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Gabriel Benjaminsson; [2023]
    Nyckelord :Kanon; postkolonialism; genus; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om hur två läroböcker i svenskämnet behandlar författare och verk ur ett kanonkritiskt samt genusperspektiv. Syftet med studien är att identifiera hur manliga, kvinnliga och vad jag har valt att kalla icke-västerländska författare presenteras i två läroböcker samt i vilket omfång dessa förekommer. LÄS MER

  2. 2. Upplevelser av könsbaserad särbehandling hos sjuksköterskor som är män : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Gabriella Forslund; Josefin Larsson; [2022]
    Nyckelord :discrimination; experiences; gender; nursing; special treatment; diskriminering; genus; omvårdnad; särbehandling; upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: En av tio grundutbildade sjuksköterskor i såväl Sverige som globalt ärmän. Sjuksköterskeyrket har sedan Florence Nightingales inträde i historien byggtpå värden som innehar kvinnligt kodade attribut. Då män befinner sig i dennayrkesroll uppstår en sorts obalans som kan beskrivas som en form av genusyrsel. LÄS MER

  3. 3. Läromedelsanalys ur ett genusperspektiv : En kvantitativ och kvalitativ analys av tre läromedel för årskurs 2 med koppling till värdegrunden i Lgr22

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Marie Dellert; Sophie Forsslund; [2022]
    Nyckelord :Pedagogik; teori; läromedel; läroplan; genus; könsidentitet; jämlikhet; årskurs 2;

    Sammanfattning : I den kommande läroplanen Lgr22 skrivs normer, genus och könsidentitet fram och det blir tydligt hur viktigt det är att arbeta med dessa värdegrundsfrågor i sin undervisning. . LÄS MER

  4. 4. Genus i bilderböcker för barn : En analys av bilderböcker för barn ur ett genusteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Marie-Louise Wahlsten Söderström; [2022]
    Nyckelord :book analysis; gender; picture books; pre-school; stereotypes; bilderböcker; bokanalys; förskola; genus; stereotyper;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative analysis was to research if and how gender is portrayed in picture books for children in Swedish preschools. Based on Hirdman’s gender system theory(1988, 2001) I analyzed the book characters in text and illustrations, to see if gender contracts between the sexes are visible, and what dichotomies might be challenged. LÄS MER

  5. 5. ”Lejonet var en lätt match för Blorpen” : Görandet av könsnormer i bilderböcker

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Lina Lindberg; [2021]
    Nyckelord :Doing gender; picture books; stereotypical gender norms; preschool; equality; Göra kön; bilderböcker; stereotypiska könsnormer; förskola; jämställdhet;

    Sammanfattning : I dagens samhälle får pojkar och flickor olika möjligheter beroende på kön. Även fast Sverige förstås vara ett av världens mest jämställda länder återfinns ojämställdhet inom en rad områden där flickor och pojkar begränsas p.g.a. LÄS MER