Sökning: "lärande genom upprepning"
Visar resultat 6 - 10 av 21 uppsatser innehållade orden lärande genom upprepning.
6. Engagemang i bildämnet, olika metoder för att engagera elever i bildundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Det är inte helt ovanligt att elever tenderar att göra motstånd mot bildundervisningen, ofta motiveras det med att ämnet är tråkigt eller känns meningslöst. Syftet med denna litteraturöversikt är att undersöka vilka metoder som kan tillämpas av lärare för att elever ska utveckla ett engagemang i bildundervisningen. LÄS MER
7. Kooperativt lärande för elever i språklig sårbarhet : En studie baserad på verksamhetspraxis
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Denna studie undersöker några pedagogers upplevelser av hur kooperativt lärande fungerar för elever i språklig sårbarhet. Syftet med studien är att undersöka hur några pedagoger uppfattar det kooperativa lärandets möjligheter och hinder för elever i språklig sårbarhet. LÄS MER
8. Högläsningens språkliga samspel. En studie av samspelet mellan lärare, barn och bilderbok vid enskild litteraturläsning i förskolan.
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Studien syftade till att undersöka det språkliga, multimodala samspel som uppstod under upprepad enskild högläsning på en förskola. Studiedesignen var en videoobservationsstudie av enskild högläsning i förskolan, där 3 lärare och 6 barn medverkade vid sammanlagt 32 lästillfällen. LÄS MER
9. Mera snack, tack! : En kunskapsöversikt om hur lärare kan främja den muntliga kommunikationen i matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Matematikboken har under lång tid dominerat matematikundervisningen, vilket har kritiserats av många. Enligt läroplanen ska eleverna få chansen att kommunicera kring matematiken, vilket matematikboken inte alltid inbjuder till. Sverige har under de senaste åren haft nedåtgående resultat i PISA och TIMSS, men orsaken är oklar. LÄS MER
10. Struktur, tydlighet och upprepning : En studie om undervisning i idrott och hälsa för elever med autism
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte: Syftet med studien har varit att undersöka lärares undervisning av elever med autism i ämnet idrott och hälsa på grund- respektive resursskolor. Frågeställningarna var: Vad innehåller undervisningen i idrott och hälsa och hur beskriver lärarna elevernas lärande? Hur förhåller sig lärarna till kursplanen i idrott och hälsa? Vilka individuella anpassningar sker och vilka motiv till olika anpassningar uppger lärare? Metod: En kvalitativ metod har använts som undersökningsmetod: halvstrukturerade intervjuer. LÄS MER