Sökning: "lärande genom upprepning"

Visar resultat 6 - 10 av 21 uppsatser innehållade orden lärande genom upprepning.

  1. 6. Engagemang i bildämnet, olika metoder för att engagera elever i bildundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jessica Christiansson; [2020]
    Nyckelord :Engagemang; elevinflytande; bildundervisning; relationer;

    Sammanfattning : Det är inte helt ovanligt att elever tenderar att göra motstånd mot bildundervisningen, ofta motiveras det med att ämnet är tråkigt eller känns meningslöst. Syftet med denna litteraturöversikt är att undersöka vilka metoder som kan tillämpas av lärare för att elever ska utveckla ett engagemang i bildundervisningen. LÄS MER

  2. 7. Kooperativt lärande för elever i språklig sårbarhet : En studie baserad på verksamhetspraxis

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Cheryl Frode; Sara Pålsson; [2019]
    Nyckelord :Cooperative learning; linguistic vulnerability; inclusion; language development; language impairment; Kooperativt lärande; språklig sårbarhet; inkludering; språkutveckling;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker några pedagogers upplevelser av hur kooperativt lärande fungerar för elever i språklig sårbarhet. Syftet med studien är att undersöka hur några pedagoger uppfattar det kooperativa lärandets möjligheter och hinder för elever i språklig sårbarhet. LÄS MER

  3. 8. Högläsningens språkliga samspel. En studie av samspelet mellan lärare, barn och bilderbok vid enskild litteraturläsning i förskolan.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sara Eliasson; [2017-12-07]
    Nyckelord :Early Childhood Literacy; litteracitet; högläsning; kommunikation; samspel; multimodal; upprepning; förskola; bilderbok;

    Sammanfattning : Studien syftade till att undersöka det språkliga, multimodala samspel som uppstod under upprepad enskild högläsning på en förskola. Studiedesignen var en videoobservationsstudie av enskild högläsning i förskolan, där 3 lärare och 6 barn medverkade vid sammanlagt 32 lästillfällen. LÄS MER

  4. 9. Mera snack, tack! : En kunskapsöversikt om hur lärare kan främja den muntliga kommunikationen i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ulrika Hallner; Anna Hansson; [2016]
    Nyckelord :lärares frågor; matematikundervisning; muntlig kommunikation; scaffoldingstrategier;

    Sammanfattning : Matematikboken har under lång tid dominerat matematikundervisningen, vilket har kritiserats av många. Enligt läroplanen ska eleverna få chansen att kommunicera kring matematiken, vilket matematikboken inte alltid inbjuder till. Sverige har under de senaste åren haft nedåtgående resultat i PISA och TIMSS, men orsaken är oklar. LÄS MER

  5. 10. Struktur, tydlighet och upprepning : En studie om undervisning i idrott och hälsa för elever med autism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Jessica Lublinn; [2016]
    Nyckelord :autism; idrott och hälsa undervisning; resursskola; särskilt stöd; funktionsnedsättning; individanpassning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien har varit att undersöka lärares undervisning av elever med autism i ämnet idrott och hälsa på grund- respektive resursskolor. Frågeställningarna var: Vad innehåller undervisningen i idrott och hälsa och hur beskriver lärarna elevernas lärande? Hur förhåller sig lärarna till kursplanen i idrott och hälsa?  Vilka individuella anpassningar sker och vilka motiv till olika anpassningar uppger lärare?       Metod: En kvalitativ metod har använts som undersökningsmetod: halvstrukturerade intervjuer. LÄS MER