Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Lärares didaktiska val kring muntlig undervisning i ordförståelse : En intervjustudie i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elin Hansson Gapinski; Olivia Kullenberg; Malin Linnér; [2023]
    Nyckelord :Verbal teaching; didactic choices; word comprehension; language development; choice of words; repetition; concretizing; and dialogue.; Muntlig undervisning; didaktiska val; ordförståelse; språkutveckling; ordval; upprepning; konkretion och dialog.;

    Sammanfattning : Skolans uppdrag är att ge eleverna förutsättningar att leva i ett föränderligt samhälle och att lära ut språk som gör att de kan delta i olika samhällsfrågor. Syftet med studien är att undersöka vilka didaktiska val lärare gör vid muntlig undervisning för att utveckla elevernas ordförståelse. LÄS MER

  2. 2. Lärares metoder vid kamratrespons i svenska : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Amanda Persson; Judith Helmersson; Victoria Börjestål Weberg; [2022]
    Nyckelord :peer assessment; peer response; teacher; students; formative feedback; elementary; primary; formativ bedömning; kamratbedömning; kamratrespons; lärare; elever; svenskämnet.;

    Sammanfattning : Peer response is used in classrooms around the world to involve pupils in the assessment methods. The intention is to examine the effects of the methods and tools teachers use in peer response by answering following questions: What methods do teachers use in peer response? How can teaching methods affect students ability to give and receive feedback on texts? To answer the questions and the purpose of the study systematic searches about methods in peer response and feedback were made for previous research in the form of articles, academic journals and books. LÄS MER

  3. 3. Utsatthet för mobbning i skolan : En litteraturstudie om hur faktorerna kön och ålder eventuellt påverkar olika mobbningsformer

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Michael Zanderholm; Matilda Zanderholm; [2021]
    Nyckelord :mobbning; mobbningsform;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att mobbning förekommer i skolvärlden är inget nytt, men hur mobbning tar sin form har varit mål för många studier sedan Olweus öppnade ögonen för fenomenet på 70-talet och framåt. Den etablerade definitionen av mobbning fokuserar på maktobalans, skada eller förtryck samt upprepning över tid. LÄS MER

  4. 4. Patienters upplevelser av delaktighet vid vårdplanering inom den psykiatriska vården : En metasyntes

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Maria Busch; Emelie Grundström; [2021]
    Nyckelord :Patient Participation; Care-planning; Mental Health Care; Metasynthesis; Patientdelaktighet; Vårdplanering; Psykiatrisk Vård; Metasyntes;

    Sammanfattning : Trots lagstiftning kring patienters delaktighet i vården ses en tydlig brist på delaktighet vid vårdplanering hos patienter inom psykiatrisk vård. Syftet med det här arbetet var att sammanställa kunskap genom en metasyntes för att nå en djupare förståelse av patienters upplevelser av delaktighet vid vårdplanering i den psykiatriska vården. LÄS MER

  5. 5. Musikinslag på engelsklektioner : En jämförande studie av två olika undervisningsmetoder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Simon McGinley; [2020]
    Nyckelord :Årskurs 3; engelska; språkinlärning; musik och språk;

    Sammanfattning : I denna studie jämförs två olika metoder för lärande i engelska, en mer traditionell metod baserad på upprepning och en annan metod som inbegriper sång och musik som ett verktyg för lärande. Studien genomfördes i en svensk kommunal skola med en grupp elever i årskurs 3. LÄS MER