Sökning: "lärare slöjd umeå"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden lärare slöjd umeå.

  1. 1. KVINNLIGA SLÖJDLÄRARE : En studie om hur kvinnliga slöjdlärares ämneskompetenser värderas av elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jennifer Borén; [2023]
    Nyckelord :Slöjd; ämneskompetens; kön.;

    Sammanfattning : Slöjd är ett ämne som har gått från att vara uppdelat efter kön, till att vi idag hittar många integrerade slöjdsalar där materialen kombineras med varandra på olika sätt och en läroplan som säger att “Skolan har också ett ansvar för att synliggöra och motverka könsmönster som begränsar elevernas lärande, val och utveckling” (skolverket, 2022, s. 6) Under de år som jag varit verksam inom skolan så har jag som blivande kvinnlig textilslöjdslärare nästan alltid mötts av en manlig trä- och metallslöjdslärare. LÄS MER

  2. 2. DEN PERSONLIGE SLÖJDLÄRAREN : En kvalitativ intervjustudie om uppstartsmomentets betydelse för fungerande undervisning i trä och metallslöjd.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Fredrik Söderberg; [2023]
    Nyckelord :uppstartsmomentet; relation; personlig undervisning; fungerande metoder.;

    Sammanfattning : Ämnet slöjd innebär relativt stor frihet för både för lärare och elever men eftersom det handlar om ett obligatoriskt skolämne som ska ge eleverna verktyg till ”kreativitet, handlingsberedskap och förmåga att överväga olika lösningar och tillvägagångssgssätt” (Skolverket, 2022, s.218) finns anledning att synliggöra metoder och arbetssätt som möjliggör detta. LÄS MER

  3. 3. Trä- och metallslöjdlärarens domän : En studie av trä- och metallslöjdlärares tankar kring inredning och utformning av sina salar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Dennis Isaksson; [2022]
    Nyckelord :Inspiration; funktion; ramfaktorer; slöjd;

    Sammanfattning : Lärare i trä- och metallslöjd är oftast ensamma om att nyttja sina salar. Detta gör att de har större möjligheter att påverka inredningen och utformningen av salarna. Inredningen spelar en stor roll i salens funktion och hur den fungerar som pedagogisk miljö. LÄS MER

  4. 4. Något Amazing : Kvalitativ intervjustudie om slöjdlärares samverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jessica Lundmark; [2022]
    Nyckelord :Samarbete slöjd; slöjd ett ämne; gemensam slöjd; samarbete lärare; samverkan;

    Sammanfattning : Ändå sedan Lgr 80 har slöjd varit ett ämne, vilket förutsätter en samverkan mellan slöjdlärarna. Samverkan kan se olika ut, och syftet med det här examensarbetet är att öka kunskaperna om hur slöjdlärare samverkar utifrån undervisningens planering och genomförande. LÄS MER

  5. 5. Slöjdens betydelse för elevers välbefinnande : En studie om hur slöjden bidrar till elevers välmående i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Larsson; Kerstin Kretschmar; [2022]
    Nyckelord :slöjd; välbefinnande; relationer; kreativitet;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka elevers upplevelser av lektioner i textilslöjd med fokus på välbefinnande. Under de år som vi har varit både lärarstudenter och yrkesutövande lärare inom textilslöjd har vi båda reflekterat över och intresserat oss för elevers mående, speciellt när de har slöjd och lär sig olika hantverkstekniker. LÄS MER