Sökning: "lärare stockholms universitet"

Visar resultat 21 - 25 av 424 uppsatser innehållade orden lärare stockholms universitet.

  1. 21. Då sa han och då gjorde hon : En jämförelse mellan tolkstudenter och erfarna tolkars skapande av konstruerat agerande och konstruerad dialog

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Tolk- och översättarinstitutet

    Författare :Linnea Appel; [2023]
    Nyckelord :Sign language interpreting; constructed action; constructed dialogue; experience; Teckenspråkstolkning; konstruerat agerande; konstruerad dialog; erfarenhet;

    Sammanfattning : Man lär så länge man lever sägs det, och även lärare på utbildningen för teckenspråkstolkar på Stockholms universitet säger att avslutad utbildning inte är likställt med att vara färdiglärd. För att undersöka om det går att se fortsatt utveckling har jag i denna uppsats jämfört tre studenter, från kandidatprogrammet i teckenspråk och tolkning, som går sista terminen och tre erfarna tolkar, som i snitt har en erfarenhet på 12,5 år, i deras produktion av konstruerat agerande (CA) och konstruerad dialog (CD) när de tolkar en barnbok. LÄS MER

  2. 22. Lärares erfarenheter av utforskande helklassamtal i matematik : En kvalitativ studie i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Fanny Landgren; Kevin Söderqvist; [2023]
    Nyckelord :Utforskande helklassamtal; lärares erfarenheter; utmaningar; matematik; matematikdidaktik;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie ämnar beskriva lärares erfarenheter av utforskande helklassamtal i matematik samt vilka utmaningar lärare möter med aktiviteten. Matematikdidaktisk forskning pekar på vikten av att undervisa matematik genom utforskande samtal, samtidigt som den framställer en bild av hur komplext arbetet med utforskande samtal är för lärare. LÄS MER

  3. 23. Lärares utveckling av realiseringar i matematikundervisningen : En longitudinell fallstudie av två lärares lärande under deras tre första år som lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Pagrot Emil; [2023]
    Nyckelord :Matematiklärares lärande; fallstudie; observationer; kommognition; objektifiering; realiseringsträd;

    Sammanfattning : I denna studie beskrivs och diskuteras diskursiva förändringar i nya matematiklärares undervisning för att utveckla beskrivningen av matematiklärares lärande. Lärare har en säregen relation till kunskap och lärande eftersom att lärare behöver både ämneskunskaper och kunskaper om elever och undervisning för att undervisa. LÄS MER

  4. 24. Teaching L2 grammar : A study of teachers’ beliefs on frequency, methods and approaches of teaching English grammar in Swedish schools.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Engelska institutionen

    Författare :Nathan Freeman; [2023]
    Nyckelord :Grammar teaching approaches; Grammar teaching methods; English language teaching; English teachers’ beliefs on grammar teaching; Second language teaching and learning;

    Sammanfattning : The aim of this thesis was to study English teachers' approaches, methods and beliefs that link to teaching grammar to students in Sweden. The research has revolved around how frequently grammar is taught, what approaches are used and what methods are favored by English teachers in Swedish secondary and upper secondary schools. LÄS MER

  5. 25. Andraspråkstalares kunskaper och attityder till sexualitet, samtycke och relationer : En komparativ studie av sva och sfi-elevers begreppsförståelse och attityder till ämnet sexualitet, samtycke och relationer

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Cajsa Blekemo; Maria Walldov; [2023]
    Nyckelord :Attityder; begreppskunskap; sexualitet; samtycke; relationer; sex; kultur; normer; svenska som andraspråk; sfi; sva;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka andraspråkselevers kunskaper och attityder gällande ämnet sexualitet, samtycke och relationer. Skolinspektionens studie (2017:7) synliggör att elever efterfrågar mer undervisning inom området. Wredbergs studie (2022) visar också att lärare känner osäkerhet och saknar kompetens inför ämnet. LÄS MER