Sökning: "lärarens etik"
Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden lärarens etik.
1. Ämneslärarstudenters tolkning av värdegrundsuppdraget : I övrensstämmelse med den etik som förvaltas av kristen tradition
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : Läroplanen kan realiseras i klassrummet på olika sätt eftersom lärarens kunskap och värderingar påverkar tolkningen. Detta innebär att skrivningar i läroplanen kommer tolkas olika av olika lärare. LÄS MER
2. Etik i skolan – en kvalitativ studie om lärares syn på etisk kompetens och sin etikundervsning
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : För lärare idag är skolans värdegrund konstant närvarande för att stödja lärare och elever i deras samspel med varandra, men också för att utveckla eleverna i deras liv som samhällsmedborgare. Hur lärare ska undervisa för att få eleverna att handla rätt enligt de etiska principer som värdegrunden innefattar, står inte utskrivet i läroplanen utan kräver lärarens egna engagemang och vilja. LÄS MER
3. Hur undervisningen i kursen teknik 1 skiljer sig mellan svenska gymnasieskolor : En kvantitativ studie om ämnesupplägg i kursen teknik 1
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : I denna kvantitativa studie med 26 responderande gymnasielärare har faktorers påverkan på innehållet i kursen teknik 1 undersökts. Lärarna har deltagit i en websurvey samt delat sina övergripande planeringar för kursen teknik 1. LÄS MER
4. Retorikens etik i en skolkontext : en kvalitativ undersökning för att synliggöra retorikteorins potential att implementera det etiska perspektivet
Master-uppsats, Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna; Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/SvenskaSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur retorikteorins etiska aspekter kan implementera det etiska perspektivet i retorikundervisningen i Svenska 1, 2 och 3. Vidare strävade jag efter att synliggöra hur lärare betraktade möjligheten att involvera eleven i etisk reflektion med hjälp av retorikens metaspråk. LÄS MER
5. Allt är inte så svart eller vitt : En kvalitativ studie om hur lärare inkluderar critical literacy i undervisningen.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : I läroplanens första kapitel beskrivs skolans uppdrag, som bland annat innebär att elever efter genomgången skolgång ska, genom att argumentera och samtala utifrån kunskaper och etiska överväganden, formulera ståndpunkter och visa på ett kritiskt förhållningssätt (Skolverket, 2017d, s.13). LÄS MER