Sökning: "lärares arbetsuppgifter"

Visar resultat 11 - 15 av 98 uppsatser innehållade orden lärares arbetsuppgifter.

  1. 11. Otydligt uppdrag : Lärares förväntningar på specialpedagogens uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Sofia Henriksson; [2022]
    Nyckelord :enskild undervisning; klassrumsmiljö; observationer; specialpedagogik; tydlighet;

    Sammanfattning : Specialpedagogers uppgifter kan vara otydliga och uppfattningarna bland övrig personal om vad de bör göra kan också variera. Syftet med denna studie är att analysera förväntningar bland lärare som undervisar på låg och mellanstadiet, avseende specialpedagogens uppdrag och arbetsuppgifter. LÄS MER

  2. 12. "Bara att inse att jag inte uppfyller lagen fullt ut på varenda lektion" : Kandidatuppsats om långtidssjukskrivna lärares återgång i arbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Amal Juman; Ban Khiali; [2022]
    Nyckelord :Långtidssjukskrivning; arbetsmiljö; lärare; autonomi;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att skapa förståelse för de utmaningar som lärare står inför i den svenska skolan genom sex legitimerade lärares upplevelser. För att skapa en nyansering har undersökningen utgått ifrån lärare som vid ett eller flera tillfällen har varit långtidssjukskrivna till följd av arbetsrelaterade psykosociala faktorer. LÄS MER

  3. 13. "Ingen annan yrkesgrupp betalar sin arbetsplats för att kunna utföra sina arbetsuppgifter." : En enkätstudie om läromedelsformer i svenska för årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ida Andersson; Emilia Edström; [2022]
    Nyckelord :Grundskola; enkät; läromedel; ramfaktorteori; lärare.;

    Sammanfattning : Studien behandlar lärares läromedelsanvändning i ämnet svenska. Syftet med studien är att utveckla kunskaper kring läromedelsanvändning samt faktorer som påverkar läraren i valet av läromedelsform i svenska för årskurs 1–3. LÄS MER

  4. 14. “För mig är kollegialt lärande både det formella och informella kunskapsöverförandet som sker kollegor emellan” : En intervjustudie av högstadielärares upplevelser kring kollegialt lärande på fristående skolor i Stockholmsområdet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Wilma Anselmby; Andrea Karthäuser; [2022]
    Nyckelord :communities of practice; kollegialt lärande; kompetensutveckling; kunskapsöverföring; lärare;

    Sammanfattning : Idag ställs högre krav på lärare i sitt yrke, då utförandet av arbetsuppgifter kräver att ständigt uppdatera sina ämnes- samt yrkeskunskaper. Detta kan göras genom kollegialt lärande, som en form av kompetensutvecklingsinsats för lärare vilken innefattar kunskapsöverföring mellan kollegor. LÄS MER

  5. 15. Beprövad eller inte beprövad? Det är frågan : En kvalitativ studie av några erfarna lärares utvecklingsarbete och undervisning som beprövad erfarenhet

    Magister-uppsats,

    Författare :Anna Åkerstedt; [2022]
    Nyckelord :beprövad erfarenhet; lärares utvecklingsarbete; lärares professionsutveckling; kollegialt lärande; lärares lärande;

    Sammanfattning : Undervisning, och utveckling av densamma, är en av lärarens huvudsakliga arbetsuppgifter och ska sedan 2011 vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Tidigare studier visar att beprövad erfarenhet är ett begrepp som definieras av Skolverket men förstås av verksamma lärare på ett bitvis annat sätt. LÄS MER