Sökning: "lärares arbetsuppgifter"

Visar resultat 21 - 25 av 98 uppsatser innehållade orden lärares arbetsuppgifter.

  1. 21. "Plikten kallar" : En studie om hur skolplikten har påverkat undervisningen för förskoleklassen, utifrån lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sanna Ahlgren; Malin Losbjer; [2020]
    Nyckelord :skolplikt; undervisning; förskoleklass; lek; kartläggning; kunskapskrav; förskollärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med vår undersökning är att ta reda på hur lärare i förskoleklass har upplevt förändringar i verksamheten efter införandet av skolplikt för 6 åringar. Vi vill ta reda på om lärarnas yrkesroll och innehållet i undervisningen har förändrats. LÄS MER

  2. 22. “Får jag vara med? Ja, men då får du vara, du får vara den lilla piraten” : En kvalitativ studie om hur barn inkluderar och exkluderar varandra i den fria leken. 

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Rose-Marie Karlsson; Emelie Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Exkludering; fri lek; förskola; hermeneutik; inkludering; tillträdesstrategier.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur barn inkluderar respektive exkluderar varandra i den fria leken och vilka tillträdesstrategier barn använder. Studien gjordes genom att analysera observationer med fokus på barns tillträdesstrategier. LÄS MER

  3. 23. "Vi kan vara en när man egentligen skulle vara tre" : En studie om hur förskollärare uppfattar och synliggör professionalitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ella Nilsson; Emma Stark; [2020]
    Nyckelord :Preschool; preschool teacher; professionalism; Professionalitet; professionalisering; fokusgrupp; hermeneutiska spiralen; förståelsehorisonter; förskola; förskollärare.;

    Sammanfattning : Syftet med denna stuide är att belysa hur förskollärare reflekterar över sin yrkesprofessionalitet och hur förskollärare synliggör professionalitet i förskolläraryrket. Vi gör en historisk tillbakablick på förskolans, förskollärarutbildningen och läroplanens framväxt och utbildning. LÄS MER

  4. 24. Mellan förbud och skyldighet - Om lärares rätt att fysiskt ingripa

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Emil Sandgrim; [2019]
    Nyckelord :offentlig rätt; arbetsrätt; lärares rätt att fysiskt ingripa; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Inom den svenska skolan bär lärarna ett stort ansvar. De ska inte bara förmedla kunskap till sina elever. De har även en skyldighet att upprätthålla ordning och garantera trygghet och studiero för eleverna. Därtill utsätts lärare för hot och våld på sin arbetsplats. LÄS MER

  5. 25. Kunskap om matematik eller kunskap av matematik – det är frågan : - en systematisk litteraturstudie kring vilken kunskap som är av vikt för läraren vid undervisning av subtraktion med tiotalsövergång i skolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Lillemor Fridlund; Louise Rosenqvist; [2019]
    Nyckelord :didaktisk kunskap; kunskapsdimension; kunskapsform; processinriktat arbetssätt; subtraktion med tiotalsövergång; ämneskunskap;

    Sammanfattning : Den här systematiska litteraturstudien syftar till att beskriva, utifrån tidigare forskning, vilka kunskaper lärare behöver för att erbjuda elever förutsättningar att nå förståelse inom det matematiska området subtraktion med tiotalsövergång. Insamling av data har skett genom sökningar i databaser samt genom ett nominerat urval utifrån de vetenskapliga artiklar som ansetts relevanta för att besvara studiens forskningsfrågor. LÄS MER