Sökning: "lärares kunskapssyn"

Visar resultat 16 - 20 av 80 uppsatser innehållade orden lärares kunskapssyn.

  1. 16. "Det som funkar ena dagen kanske inte funkar om en vecka" : En kvalitativ intervjustudie i grundsärskolan om lärares arbete med bedömningsstödet Gilla matematik samt den obligatoriska delen som rör talupfattning och tals användning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Camilla Westberg; Susanne Ranvik Bergström; [2020]
    Nyckelord :specialpedagogik; bedömningsstöd; samsyn; matematik; intellektuell funktionsnedsättning.;

    Sammanfattning : Elevernas kunskapsutveckling ska utvärderas i relation till kunskapskraven i grundsärskolans läroplan där specialpedagogisk kompetens är en viktig del i lärarens arbete i att bedöma och skapa förutsättningar för varje enskild elevs lärande. Vid vårt arbete i grundsärskolan har vi uppfattat att lärares arbete med Skolverkets obligatoriska bedömningsstöd Gilla matematik skiljer sig åt mellan skolor. LÄS MER

  2. 17. Kunskap & bedömning i dansimprovisation : en intervjustudie om tre lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Sanna Gren; [2019]
    Nyckelord :dans; improvisation; kunskap; bedömning;

    Sammanfattning : Studien beskriver och analyserar tre danslärares perspektiv på improvisation som ett ämne i dansundervisning. Syftet med stud I mitt arbete kommer jag att undersöka, beskriva och reflekteraöver mina egna kreativa processer i mitt eget skapande och iallmänhet. LÄS MER

  3. 18. Betyg och bedömning i skolan : Lärarens erfarenhet av betygssättning i årskurs sex

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lana Mukarker; [2019]
    Nyckelord :Betygsättning; bedömning; kunskapsutveckling; lärande; summativ bedömning; formativ bedömning;

    Sammanfattning : Syftet med den kvalitativa intervjustudien är att fördjupa förståelsen för betygsättning i tidigare åldrar genom att synliggöra hur matematiklärares resonemang om det nya betygsystemets tydlighet samt dess inverkan på elevernas kunskapsutveckling. Studien har följande tre centrala frågor: 1. LÄS MER

  4. 19. Deltagares och lärares syn på SFI : Förhållningssätt till undervisningen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Tommy Josefsson; [2019]
    Nyckelord :Kulturella värderingar; SFI klassrummet; muntlig språkkompetens;

    Sammanfattning : Studien undersöker deltagares och lärares förhållningssätt till SFI-undervisningen dels avseende kunskapssyn och lärande, dels relationer och kommunikation i klassrummet. Tio deltagare och tio lärare gav genom kvalitativa intervjuer ca 350 kommentarer kring SFI-undervisningen, vilka klassificeras utifrån kunskapssyn, lärande, relation och kommunikation. LÄS MER

  5. 20. "HUR TAR MAN SIG AN EN TEXT?” : En kvalitativ studie av åtta F–3-lärares beskrivningar av sin undervisning i läsförståelse.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elizabeth Jonsson; Ellen Hamrelius; [2019]
    Nyckelord :Läsförståelse; läsförståelsestrategier; konstruktivistisk kunskapssyn; undervisningsmodeller; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur åtta lärare i årskurserna F–3 beskriver att de arbetar med läsförståelse för att eleverna ska nå målen i svenska och för att förbereda eleverna för nationella proven i årskurs 3. För att studera detta användes semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER