Sökning: "lärarnas roll"

Visar resultat 11 - 15 av 697 uppsatser innehållade orden lärarnas roll.

  1. 11. 30 bildlärarutbildares syn på användning av läromedel i bildämnet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Catarina Börjesson; Annika Broman; [2023-07-05]
    Nyckelord :läromedel; förlagsproducerat läromedel; egenproducerat läromedel; lärobok; läromedelsforskning; bildämnet; bildundervisning; medierande verktyg; stöttning; proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att utveckla kunskap om vad lärarutbildare med inriktning mot bild anser om att använda läromedel i bildämnet i årskurs 7–9. Syftet besvaras genom tre frågeställningar. LÄS MER

  2. 12. Lärarnas roll i den sociala reproduktionen.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Linnéa Jansson; [2023-06-12]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledning; reproduktion av social klass; högstadiet;

    Sammanfattning : Social och kulturell bakgrund ska inte få begränsa elevers studie- och yrkesval. Trots detta är reproduktion av social klass ett väldokumenterat fenomen i skolan vilket vittnar om att social och kulturell bakgrund tillåts influera elevers studie- och yrkesval. LÄS MER

  3. 13. Rektorers och lärares beskrivningar om de estetiska ämnenas karaktär och betydelse för elevers lärandeprocess och kunskapsutveckling

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Karzan Perdawidi; [2023-01-26]
    Nyckelord :estetiska ämnen; rektorer; lärare; karaktär; lärande;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka de estetiska ämnenas roll och funktion i grundskolans undervisning utifrån rektorers och lärares beskrivningar om de estetiska ämnenas karaktär samt betydelse för elevers lärandeprocess och kunskapsutveckling. Studiens frågeställningar är dels hur rektorer respektive lärare beskriver de estetiska ämnenas karaktär samt vilka beskrivningar rektorer respektive lärare i grundskolans estetiska ämnen har om ämnenas betydelse för elevers lärandeprocess och kunskapsutveckling. LÄS MER

  4. 14. Formativ bedömning inom ämnet kemi : En intervjustudie med kemilärare i årskurs 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Fereshteh Soleimani; [2023]
    Nyckelord :Kemi; kemiundervisning; formativ bedömning; fem nyckelstrategier i formativ bedömning; lärarnas upplevelser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få djupare kunskap om hur lärare beskriver och resonerar kring sitt användande av formativ bedömning i kemiundervisningen på högstadiet. Utifrån denna bakgrund har ett problemområde formulerats och avgränsats i följande frågeställning: Hur beskriver och resonerar lärare kring sitt användande av formativ bedömning i kemiundervisningen? Denna kvalitativa studie genomfördes med intervjuer av sex lärare som alla undervisar i kemi för årskurs 7–9. LÄS MER

  5. 15. Matematikundervisning i syfte att utveckla elevernas problemlösningsförmåga. : En studie om hur F-3 lärare organiserar sin matematikundervisning för att främja elevers problemlösningsförmåga.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ellinore Strömberg; Ellen Göthlin; [2023]
    Nyckelord :Problemlösningsförmåga; kooperativt; problemlösningslektioner; lärarens roll; planering; organisation; hinder och möjligheter.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att undersöka hur F-3 lärare organiserar problemlösningslektioner samt vilka möjligheter och hinder de upplever i matematikundervisningen för att utveckla elevernas problemlösningsförmåga. För att uppfylla syftet genomfördes semistrukturerade intervjuer. LÄS MER