Sökning: "egenproducerat läromedel"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden egenproducerat läromedel.

  1. 1. 30 bildlärarutbildares syn på användning av läromedel i bildämnet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Catarina Börjesson; Annika Broman; [2023-07-05]
    Nyckelord :läromedel; förlagsproducerat läromedel; egenproducerat läromedel; lärobok; läromedelsforskning; bildämnet; bildundervisning; medierande verktyg; stöttning; proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att utveckla kunskap om vad lärarutbildare med inriktning mot bild anser om att använda läromedel i bildämnet i årskurs 7–9. Syftet besvaras genom tre frågeställningar. LÄS MER

  2. 2. Textböcker i undervisningen av ämnet engelska : en kvalitativ studie om lärares subjektiva upplevelser av textböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ida Borck; Felicia Rönnefeldt; [2023]
    Nyckelord :Textböcker; lärares subjektiva upplevelser; undervisningsstrategier; undervisningsmaterial;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka lärares upplevelser av textböcker som används i undervisningen av ämnet engelska i grundskolans årskurser 4 – 6. De frågeställningar som studien ämnar besvara är: Vilka textböcker upplever lärare används i undervisningen av ämnet engelska i grundskolans årskurs 4–6? Hur upplever lärare att textböcker används i undervisningen av ämnet engelska? Vilka upplevelser har lärare av att använda textböcker i undervisningen av ämnet engelska? Vilka kompletterande undervisningsstrategier upplever lärare används för att möta eventuellt bristande innehåll i textböcker som används i undervisningen av ämnet engelska?  Studien är baserad på teorin fenomenologi och metoden fenomenografi. LÄS MER

  3. 3. Läromedel eller egenproducerat material i samhällskunskapsundervisningen på mellanstadiet? : Elevernas lärande ur lärarens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Klara Olsson; [2022]
    Nyckelord :Samhällskunskap; läromedel; egenproducerat material; elevernas lärande; lärarnas erfarenhet;

    Sammanfattning : The purpose with this study is to examine how teaching materials that are published by a publisher or teaching materials that are made of the teacher itself are being used in civics classes. I will also examine which one of the teaching materials benefits the students own learning the best according to the teachers. LÄS MER

  4. 4. Gitarrlärares val av läromedel - En intervjustudie av gitarrlärares val av läromedel på estetiska programmets Instrument eller Sång 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Johan Turesson; [2020]
    Nyckelord :Instrument or song 1; Guitar lessons; INSO1; Teaching materials; Choice of teaching materials; Design of teaching materials; Self-produced teaching materials; Instrument eller sång 1; Gitarrundervisning; Läromedel; Val av läromedel; Utformande av läromedel; Egenproducerat läromedel; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : The main objective of this study is to find out what kind of teaching material guitar teachers in upper secondary school use when teaching the subject ”Instrument eller sång 1” (Guitar), and what the underlying factors is for this. Four guitar teachers have told about which teaching materials they use and how these teaching materials are developed through qualitative interviews. LÄS MER

  5. 5. Lärares tankar kring lokalhistorisk undervisning i årskurs 1–3 : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare resonerar kring lokalhistorisk undervisning i grundskolans tidiga del

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Nadja Larsson; [2017]
    Nyckelord :Lokalhistoria; närområde; historieundervisning; lärare; lokalhistorisk undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare resonerar kring lokalhistorisk undervisning, hur närområdet kan utnyttjas i sådan undervisning och vad den kan tänkas ge eleverna. Då det finns lite forskning kring lokalhistoria i grundskolans tidiga del är det just dessa årskurser som varit av intresse i studien. LÄS MER