Sökning: "läromedelsforskning"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet läromedelsforskning.

  1. 1. ”Det är alldeles för svårt” – vuxna andraspråkselever och yrkeslärare läser samt reflekterar över innehållet i en lärobok i kursen Omvårdnad 1

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Ulf Sparredal; [2023-09-11]
    Nyckelord :vuxenutbildning; komvux; läromedel; läroböcker; läromedelsforskning; språkteknologi; svenska som andraspråk; flerspråkighet; vård- och omsorgsprogrammet; Omvårdnad 1;

    Sammanfattning : I denna uppsats presenteras en studie av utmaningar som vuxna andraspråkselever som läser en yrkesutbildning inom den kommunala vuxenutbildningen möter när de läser texter i en lärobok i ämnet Omvårdnad 1. Lärobokstexterna undersöks med en kombination av kvantitativa och kvalitativa metoder där de senare består i att vuxna andraspråkselever som studerar vård- och omsorgsprogrammets kurser inom kommunal vuxenutbildning läser, gör markeringar i och kommenterar på två texter i läroboken. LÄS MER

  2. 2. 30 bildlärarutbildares syn på användning av läromedel i bildämnet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Catarina Börjesson; Annika Broman; [2023-07-05]
    Nyckelord :läromedel; förlagsproducerat läromedel; egenproducerat läromedel; lärobok; läromedelsforskning; bildämnet; bildundervisning; medierande verktyg; stöttning; proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att utveckla kunskap om vad lärarutbildare med inriktning mot bild anser om att använda läromedel i bildämnet i årskurs 7–9. Syftet besvaras genom tre frågeställningar. LÄS MER

  3. 3. Historieundervisningen på lågstadiet? : Hur lärare för de yngre åren ser på yngre barns förmåga att förstå historia.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Marie Andersson; [2023]
    Nyckelord :historiemedvetande; lågstadiet; ämnesförståelse; historieundervisning; histo-risk tid; historisk utveckling; historiska tankeredskap; läromedelsforskning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att försöka undersöka hur f-3 lärare ser på yngre barns förmåga att förstå historia samt hur de undervisar för att utveckla elevernas historiska kunskaper och ämnesförståelse. Detta genom att med semistrukturerade intervjuer fråga två lärare om hur de väljer att planera och undervisa i ämnet för att skapa förutsättningar för eleverna att utveckla ett historiemedvetande. LÄS MER

  4. 4. En granskning av hur islam framställs i undervisningsfilmer som berör revolutionen i Iran 1979 : En religionsvetenskaplig analys

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Religionshistoria

    Författare :Danial Ghasempour; [2023]
    Nyckelord :Islam; framställningen av islam; andrafiering; revolutionen i Iran 1979; undervisningsfilmer; pedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att kartlägga framställningen av shia-islam i fyra undervisningsfilmer som berör revolutionen i Iran år 1979. Undersökningen utgår från ett postkolonialt perspektiv med Edward Saids orientalism som teoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  5. 5. Samhällskunskapslärares ämnesdidaktiska överväganden vid val och användning av läromedel : En komparativ studie mellan samhällskunskapslärare vid högstadiet och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Samuel Raupach; [2023]
    Nyckelord :samhällskunskapslärare; läromedel; ämnesdidaktik; ramfaktorer; läromedelsval; sociokulturella perspektiv på lärande;

    Sammanfattning : Choosing appropriate teaching materials is a central part of a teacher’s workday, However, this central aspect has been missing from my teacher education. It is partly against that background that this study has been conducted. LÄS MER