Sökning: "läroböcker historia grundskolan"

Visar resultat 16 - 19 av 19 uppsatser innehållade orden läroböcker historia grundskolan.

  1. 16. Franska revolutionen i några läroböcker : ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Daniel Rohlin; [2008]
    Nyckelord :Franska revolutionen; Genus; Grundskolan; Historia; Läromedel;

    Sammanfattning : Studier av läromedel är av grundläggande betydelse för blivande lärare. Läromedelsgranskning är ett område som inte ges mycket uppmärksamhet i lärarutbildningen. Det är en viktig yrkesfunktion att kunna analysera , bedöma och värdera läromedel, därav mitt val av område för examensarbetet. LÄS MER

  2. 17. Läroböckerna och kommunistiska regimers brott mot mänskligheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Mikael Andersson; Carl Ahrling; [2008]
    Nyckelord :Kommunism; Sovjetunionen; Brott mot mänskligheten; Lärobok; Textanalys; Pedagogisk textanalys; Läromedelsanalys; Bildanalys;

    Sammanfattning : Läroboken har en viktig roll i undervisningen, så pass att den på många sätt styr undervisningen. Historia formar på många sätt även vårat historiemedvetande. LÄS MER

  3. 18. Samerna i historie läromedel och läroplaner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sara Johansson; [2004]
    Nyckelord :national minorities; textbooks; Lappish; currculum;

    Sammanfattning : Elever i den svenska grundskolan ska enligt 1994 års läroplan inhämta ”kunskaper om de nationella minoriteternas kultur, språk, religion och historia”. För att skolorna ska kunna fullfölja detta uppdrag krävs det att läroböckerna tar upp frågor om den samiska kulturen och samernas levnadsförhållanden på ett korrekt och mångsidigt sätt. LÄS MER

  4. 19. Läroböckers värdegrund En undersökning av hur tre läromedel för högstadiet i historia förmedlar skolans värdegrund, som den uttrycks i Lpo94, i framställningen av två historiska perioder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Kaj Johansson; [2002]
    Nyckelord :Education; Värdegrund; Grundskolan; Läromedel; Historia; Pedagogik;

    Sammanfattning : Examensarbetet försöker mäta och beskriva huruvida den värdegrund som uttrycks i grundskolans läroplan (Lpo94) återfinns i läroböcker för högstadiet i ämnet historia. Arbetet består av en litteraturstudie samt en kvalitativ textanalys av tre läroböckers beskrivningar av två olika historiska epoker. LÄS MER