Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Kvinnor och män i historieläroböcker : En normkritisk textanalys av läroböcker i historia för årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Peter Dahlbom; Lukas Friberg; [2022]
    Nyckelord :Genus; normer; stereotyper; läromedelsgranskning; historia; grundskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilken sorts historia som förmedlas genom historieläroböcker för årskurs 4-6 utifrån kön och genus. Detta görs utifrån ett normkritiskt perspektiv samt Hirdmans genusteori. LÄS MER

  2. 2. Hur reproduceras forntiden för lågstadieelever? : En kritisk diskursanalys av innehållet i SO-läroböcker för årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Petra Bettar; Gabriel Nieminen; [2022]
    Nyckelord :läroböcker; kritisk diskursanalys; forntiden; meningserbjudande; historiebruk; historiemedvetande; lågstadiet;

    Sammanfattning : Läroböcker i historia liksom historieämnet i en mer generell bemärkelse uttrycker en reproduktion och ett selektivt urval av den historia som anses vara relevant för historieundervisningen i skolan enligt den rådande historiekulturen. Föreliggande studie har som syfte att undersöka hur en del av denna historia reproduceras i läroböcker avsedda för lågstadieelever. LÄS MER

  3. 3. Läroböcker i historia ur ett interkulturellt perspektiv : en textanalys

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linda Carlsson; Nathalie Hansson; [2020]
    Nyckelord :interkulturalitet; historia; läroböcker; järnåldern; mångkultur; inkludering; exkludering; årskurs 1–6;

    Sammanfattning : Vi lever i en värld där globala förflyttningar av olika anledningar är vanliga. Dagens klassrum är allt som oftast mångkulturella i den mening att sammansättningen av individer bland eleverna representerar flera olika kulturer. LÄS MER

  4. 4. Glamorösa riddare eller rent bondeslit? : En kvalitativ innehållsanalys av medeltiden i fem läroböcker i historia för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Joanna Adolfsson; Lina Kirestam Balatoni; [2020]
    Nyckelord :Historia; grundskolan; läroböcker; medeltiden; historiskt perspektiv; praktiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Genom en tematisk innehållsanalys granskades framställningen av medeltiden i fem historieläroböcker. Studien syftade till att undersöka skillnader och likheter i teman böckerna emellan, samt till att utröna om och på vilket sätt ett historiskt och praktiskt perspektiv på det förflutna framträder i läroböckernas innehåll. LÄS MER

  5. 5. Början mitten och slutet : Undervisningsmetoder som aktiverar och utvecklar historiemedvetande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Alexandra Giaré; Jessica Maisto; [2019]
    Nyckelord :historiemedvetande; historiedidaktik; undervisning;

    Sammanfattning : Historiemedvetande är ett begrepp som används frekvent inom historiedidaktiken. Begreppet finns med i kursplanen för ämnet historia i Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. LÄS MER