Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Traditioner i läromedel; Hur framställs hållbar utveckling i biologiböcker?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Alexandra Rehn; [2021]
    Nyckelord :Läroböcker; läromedelsanalys; pluralism; undervisningstraditioner; miljöproblem;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling är ett centralt tema i högstadiets biologiundervisning. Det finns dock olika förståelser av hållbar utveckling inom svensk skola. Det ses bland annat i de tre undervisningstraditionerna faktabaserad, normativ och pluralistisk som förekommer i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Är du demokrat, lille vän? - En läromedelsanalys av Samhällskunskapens demokratimodeller i kurs 1b

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Abe Bergegårdh; [2019]
    Nyckelord :demokratimodeller; läromedelsanalys; Samhällskunskap; läroböcker; demokrati.;

    Sammanfattning : Uppsatsen studerar tre svenska läromedel som omfattar Samhällskunskap kurs 1b i gymnasiet. Den undersöker om dessa lever upp till skolans styrdokuments krav på saklighet och allsidighet samt tar upp olika demokratimodeller i undervisningen kring demokrati och hur dessa värderas. LÄS MER

  3. 3. Läroböckers idéer om demokratiskt deltagande. : En idéanalys av tre läroböcker inom tre läroplaner.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jon Rask; Sepideh Wägner; [2012]
    Nyckelord :; Samhällskunskap; Idéer om demokrati; Medborgerligt inflytande; Utbildningskonceptioner; Läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att beskriva olika idéer om demokratiskt deltagande som förekommer i läroböcker i samhällskunskap för gymnasiet. De tre läroböckerna som undersökts har varit gällande under tre olika läroplaner för svensk gymnasieskolan. Undersökningens teoretiska ramverk bygger på Thomas Englunds utbildningskonceptioner. LÄS MER

  4. 4. Människan, livet & ekosystemen : En analys av miljöetiskt innehåll i läroböcker ämnade för geografi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johan Larsson; [2011]
    Nyckelord :Didaktik; gymnasieskola; ideologianalys; läroböcker; miljöetik;

    Sammanfattning : Föreliggande uppsats syftar till att undersöka hur ämnesinnehåll om miljöproblem och hållbar utveckling i läroböcker ämnade för geografiundervisning förhåller sig till miljöetiska ideologier. Uppsatsens metod utgår från en ideologianalys med hjälp av idealtyper av miljöetiska ideologier. LÄS MER

  5. 5. I skuggan av Thermopyle - En studie av orientalism i svenska läroböcker gällande beskrivningar av det antika perserriket

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Kåre Ivarsson; Svante Börjesson; [2009]
    Nyckelord :orientalism; perser; greker; skolböcker; antiken;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Uppsatsens övergripande syfte är att granska svenska läroböcker i historia utifrån ettteoretiskt perspektiv baserat på Edward Saids teori om orientalism och andrafiering. Mer specifikt har vigranskat vilken bild dessa läroböcker förmedlar av det antika perserriket. LÄS MER