Sökning: "läromedelsanalys f-3"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden läromedelsanalys f-3.

  1. 1. En jämförelse mellan text och bild utifrån ett genusperspektiv : Beskrivning av karaktärer och fördelning mellan kvinnliga och manliga karaktärer i en läromedelsanalys av ett läromedel för grundskolan F-3 ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Duaa Hassan; [2022]
    Nyckelord :Genus; Könsroll; Könsstereotyper; Läromedel; Årskurs F-3;

    Sammanfattning : I denna studie genomfördes en läromedelsanalys av en läsebok. Läseboken Nyckeln tillskatten ingår i en serie läromedel för årskurs 1 till 3, den specifika läseboken som valtsut till denna studie används i årskurs 3. LÄS MER

  2. 2. Tidlös berättartradition och digital teknik i NO : en studie av berättande i digitala läromedel och den praktiska verksamhetens undervisning för åk F-3

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Diana Perlfors; [2021]
    Nyckelord :berättande; berättelser; naturvetenskap; undervisning; digitala läromedel;

    Sammanfattning : Berättande har i årtusenden varit en oerhört viktig faktor för mänsklighetens kunskapsutveckling. Tidigare forskning visar också att användandet av berättande - dvs. med traditionell berättelsestruktur förmedlad via tal, skrift eller video - i NO-undervisningen har gynnsamma effekter på skolelevers kunskapsutveckling. LÄS MER

  3. 3. Multimodala texter i skolan : En multimodal läromedelsanalys av läseböcker i svenskämnet för årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lovisa Malmberg; Sara Stensils; [2021]
    Nyckelord :multimodalitet; läseböcker; multimodal läromedelsanalys; designteoretiskt multimodalt perspektiv; grundskolan; svenskämnet; F-3;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med mer kunskap om hur modaliteter samspelar i analoga läseböcker för årskurs två i svenskämnet samt hur dessa böcker kan utgöra didaktiska resurser i ett multimodalt arbete. Studien tar sin teoretiska utgångspunkt i sociosemiotiken samt ett designteoretiskt multimodalt perspektiv på lärande. LÄS MER

  4. 4. Den manliga normen -Läromedelsanalys utifrån ett genusperspektiv i de samhällsorienterande ämnena i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Rebecka Hofström; Hilda Wernholt; [2020]
    Nyckelord :Genussystem; genus; läromedel; läromedelsanalys; skola; samhällsorienterande ämnen;

    Sammanfattning : Jämställdhetsarbetet har idag medfört en formell jämställhet där kvinnor och män i teorin har samma rättigheter, detta kan ifrågasättas i praktiken. Vi ser en trend där bland annat populärkulturen, med exempelvis normbrytande filmer och böcker, ofta handlar om ett kvinnligt normbrytande som antar manliga attribut. LÄS MER

  5. 5. Vad är klockan? : En läromedels- och intervjustudie om lågstadieelevers möte med undervisning gällande klocka och tid.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Siv-Inger Nilsson; [2020]
    Nyckelord :klocka; läromedelsanalys; matematikundervisning; tid; årskurs F–3;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt vilken undervisning som elever i årskurserna F–3 möts av gällande det matematiska innehållet klocka och tid. Forskning visar på elevers svårigheter att få förståelse för tid genom att de varken kan se eller känna på tiden som de andra mätbara storheterna. LÄS MER