Sökning: "läromedelsanalys naturvetenskap"
Visar resultat 16 - 20 av 24 uppsatser innehållade orden läromedelsanalys naturvetenskap.
16. Läromedel och läromedelsanvändning i undervisning om livets utveckling och organismers anpassningar i naturen i årskurserna 4-6 : En läromedelsanalys och enkätundersökning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka läromedel och läromedelsanvändning i undervisning om livets utveckling och organismers anpassningar i naturen för årkurs 4-6. Tre olika läroböcker undersöktes för att se hur de förhåller sig till det centrala innehållet ”livets utveckling och organismers anpassningar till olika livsmiljöer” i Lgr11. LÄS MER
17. Lärobokens betydelse i klassrummet : En läromedelsanalys av två läroböcker kopplat till kursplanen i de naturorienterande ämnena för tidigare år.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för ämnesdidaktik och matematikSammanfattning : Denna undersökning redogör för hur väl läromedel i de naturorienterande ämnena är förankrade i det centrala innehållet samt de olika förmågorna i läroplanen för årskurs 1–3. Med fokus på två olika läroböcker i NO har en analys genomförts utifrån att ställa böckernas innehåll mot alla punkter i det centrala innehållet samt de fem olika förmågorna. LÄS MER
18. Hälsa ur olika perspektiv : Läroboksanalys av naturvetenskapsböcker för åk 1-6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie var att analysera läroböcker som används inom ämnet naturvetenskap. Analysen av läroböckerna utfördes för att undersöka hur hälsa sätts i perspektiv utifrån innehållet. LÄS MER
19. Problemuppgifter och förmågor som övas via dem : En läromedelsanalys
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : Problemlösning är en central del av Lgr11 och dagens matematikundervisning. Detta gör att de läromedel som används i de svenska skolorna måste behandla problemlösning om de ska kunna ge eleverna möjlighet att nå de utsatta målen i Lgr11. LÄS MER
20. Prima eller Favorit? : En läromedelsanalys som undersöker aritmetik och algebra i läroböcker för årskurs 3.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Trends in International Mathematics (TIMSS) är en internationell studie som undersöker hur elever presterar i matematik och naturvetenskap i årskurs 4 och 8. Sedan första TIMSS undersökningen genomfördes år 1995 har matematikresultatet för svenska elever i framförallt algebra sjunkit, jämfört med andra länder som är med i undersökningen (Skolverket, 2012). LÄS MER