Sökning: "läroplanen textanalys"
Visar resultat 1 - 5 av 181 uppsatser innehållade orden läroplanen textanalys.
1. Klassmarkörer i gymnasiets pedagogiklitteratur : En kritisk analys
Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Klyftan mellan rika och fattiga finns. Den ekonomiska ojämlikheten ökar på global nivå men även i enskilda länder som Sverige. Konsekvenserna för individer är stora med tanke på livsvillkor, hälsa, utbildningsnivå och levnadsstandard. LÄS MER
2. Karaktärers genusframställning i bilderböcker som vunnit Augustpriset : En kvalitativ bild- och textanalys med fokus på genus
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Följande arbete syftar till att analysera bilderböcker som vunnit Augustpriset med fokus på karaktärernas genusframställning. Böckerna har analyserats genom en kvalitativ bild- och textanalys där fokus varit genus och kön. LÄS MER
3. Triangeldramat om skärmtid i förskolan : En diskursanalys av WHO, Lpfö 18 och enkätsvar.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : I denna studie har vi haft som ansats att belysa problem som uppstår när pedagoger i förskolan ställs inför att förhålla sig till WHOs (2019a) dokument samt Lpfö 18 (2018), eftersom dessa två dokument emellanåt motsäger varandra. Syftet med uppsatsen är att genom ett normkritiskt perspektiv och ett diskursteoretiskt angreppssätt undersöka vilka diskurser och ‘sanningar’ som lyfts kring skärmtid hos barn, utifrån tre empiriska delar. LÄS MER
4. Metakognitionens betydelse för ett meningsfullt lärande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Studien inleder med att beskriva förändringen i gymnasieskolans läroplan där elever numera ska tränas i att använda sin kunskap snarare än att endast memorera densamma. Tidigare forskning visar på metakognitionens relevans för lärandet och på längre sikt för individen i samhället varför syftet för studien blev att undersöka vad styrdokument samt stödmaterial för lärare säger kring begreppet och hur detta sedermera kan tolkas av lärare. LÄS MER
5. Teori och praktik i historieämnet : En jämförelse mellan historia i Gy11 och Skolverkets förslag till ny läroplan från och med år 2025
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Från och med år 2025 kommer en ny läroplan för gymnasieskolan att implementeras. I och med detta kommer alla ämnen att få ett nytt centralt innehåll, nya kursstrukturer och nya bedömningsstrukturer. LÄS MER