Sökning: "läroplaner jämförelse"
Visar resultat 6 - 10 av 59 uppsatser innehållade orden läroplaner jämförelse.
6. Demokratiska medborgarideal i läroplaner och kursplaner för samhällskunskapsämnen : En jämförelse av Skottland och Sverige
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : In this Bachelor thesis, I conducted a comparative analysis of democratic citizenship seen through the lens of two countries’ academic curricula. The analysis examines how Sweden and Scotland express their ideals of a democratic citizenship, through curricula learning goals, capacities and courses, i.e. LÄS MER
7. Teori och praktik i historieämnet : En jämförelse mellan historia i Gy11 och Skolverkets förslag till ny läroplan från och med år 2025
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Från och med år 2025 kommer en ny läroplan för gymnasieskolan att implementeras. I och med detta kommer alla ämnen att få ett nytt centralt innehåll, nya kursstrukturer och nya bedömningsstrukturer. LÄS MER
8. Samisk representation i nationella läroplaner En jämförelse mellan det svenska, norska och finska utbildningsväsendet.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : This essay investigates sami thematics within the national school curricula of Sweden, Norway and Finland. It is a comparative essay with a focus on how the Sami are represented, using Olsen’s (2017) theoretical concepts of absence, inclusion, and indigenization. LÄS MER
9. Döva och hörselskadade elever somsamhällsmedborgare -en historisk jämförelse av läroplanen för grundskolan1969 och 1980
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : I denna uppsats kommer två läroplaner att undersökas, läroplanen för grundskolan 1969 och1980. Uppsatsen jämför dessa läroplaner ur ett historiskt perspektiv med fokus på deras sättatt skriva om språk och den förväntade utvecklingen av de döva och hörselskadade elevernasspråkliga färdigheter. LÄS MER
10. Formativ bedömning i matematikundervisning : ett verktyg för att lyckas
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : I denna kunskapsöversikt strävar vi efter att förstå formativ bedömnings påverkan i matematikundervisning med fokus på lågstadiet. Med andra ord samband mellan applicering av formativ bedömning i undervisning och vad det ger för resultat. LÄS MER