Sökning: "läroplaner jämförelse"

Visar resultat 21 - 25 av 59 uppsatser innehållade orden läroplaner jämförelse.

  1. 21. Geografi i gymnasiet - En internationell jämförelse

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Kari Segerberg-Odent; [2017]
    Nyckelord :geografi; skolämne; gymnasiet; läroplan; tvärvetenskaplig;

    Sammanfattning : Geografi är ett aktualitetsämne, ett ämne som ständigt utvecklas i takt med förändringarna i den värld vi lever i. Det är därför naturligt att skolämnet undergår förändringar vid varje revidering av gymnasieskolans läroplan, precis som många andra aktualitetsämnen, till exempel samhällskunskap. LÄS MER

  2. 22. En jämförelse av skolsystemen i Finland och Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Jennbert; Filipe Nilsson; [2017]
    Nyckelord :Lärarutbildningen i Sverige; Lärarutbildning i Finland; Ramfaktorteori; Utbildningssystemet i Finland; Utbildningsystemet i Sverige; Utbildningsreformer; PISA; Läroplaner; Läroplansteori;

    Sammanfattning : Följande arbete presenterar en hermeneutisk studie mellan det svenska och det finska skolsystemet. Till studiens hjälp har vi använt oss av ramfaktorteorin av Urban Dahllöf. Vi har fokuserat på vilka yttre faktorer som påverkar lärarrollen i de båda länderna samt vad som gör att Finland rapporterar högre elevresultat än Sverige. LÄS MER

  3. 23. Jämförande analys av särskolans läroplaner 1990 och 2011

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Ulrika Svensson; [2017]
    Nyckelord :Läroplansanalys; Läroplan för grundsärskolan 2011; Läroplan för den obligatoriska särskolan; nivåmodellen; läroplansteori; läroplanskod;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att jämföra Läroplan för den obligatoriska särskolan med Läroplan för grundsärskolan 2011 genom en dokumentanalys och användandet av nivåmodellen utifrån ett läroplansteoretiskt perspektiv. Resultatet visar att Läroplan för grundsärskolan 2011 är mer kunskapsbetonad, dessutom är den mer kortfattad och fokuserad i sin formulering i jämförelse med Läroplan för den obligatoriska särskolan som i sina skrivningar tar med förklaringar, beskrivningar och motiveringar. LÄS MER

  4. 24. Är slöjden grönare på andra sidan? : En komparativ litteraturstudie av slöjdämnet i Sverige och Finland, år 1–9

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Cecilia Bjerkehagen; Simona Stonkute; [2017]
    Nyckelord :Sweden; sloyd; textile handicraft; comparative; study; student outcome; comparison; Sverige; Finland; PISA; slöjd; textilslöjd; komparativ; litteraturstudie; forskningskonsumtion; elevresultat; jämförelse;

    Sammanfattning : I denna komparativa litteraturstudie jämför vi Sverige och Finlands respektive utbildningsväsende. Vi undersöker vad som gör Finland till ett framgångsrikt land inom slöjdutbildning, och om Sverige kan lära av Finlands exempel. LÄS MER

  5. 25. Värdegrundsarbete i estniska och svenska förskolor : En kvalitativ jämförande studie av estniska och svenska förskollärares syn på värdegrundsarbetet och en analys av båda ländernas styrdokument.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Liis Kallas; Selma Alijaj; [2016]
    Nyckelord :förskola; jämförande studie; styrdokumentanalys; subjektskapande; värdegrund; värdegrundsarbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur svenska och estniska förskollärare talar om och praktiskt arbetar med värdegrunden. Ett ytterligare syfte är att analysera hur ländernas styrdokument beskriver det värdegrundsarbetet som ska genomföras i verksamheten. LÄS MER