Sökning: "läsförmåga"

Visar resultat 41 - 45 av 432 uppsatser innehållade ordet läsförmåga.

  1. 41. Läsförmåga och läsmotivation : En studie om hur sex lärare, i årskurs 4-6, arbetar med elevers läsförmåga och läsmotivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Joachim Lindström; Dunia Syuash; [2023]
    Nyckelord :läsdidaktik; årskurs 4-6; intervjustudie; lässtrategier; läsmotivation;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 42. ”De digitala hjälpmedlen är ju här för att stanna, det är ju bara en fördel” Eller? : En kvalitativ studie av speciallärares och specialpedagogers attityder gällande lästräning och assisterande teknik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Towe Falk; Maria Gumaelius; [2023]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; lästräning; attityder; assistive technology;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie undersöker speciallärares och specialpedagogers yrkeserfarenheter och attityder till lästräning, kontra assisterande teknik, AT, i arbetet med elever i grundskolans senare år och gymnasiet. Vi har undersökt möjligheter och hinder för genomförandet av lästräning och användandet av AT som ett kompensatoriskt verktyg för elever med läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  3. 43. Biblioteksrummet behöver vara en trygg plats : En studie om folkbibliotekariers läsfrämjande arbete för ungdomar i biblioteksrummet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Margaretha Andersson; Jessica Frisk; [2023]
    Nyckelord :Public library; young people; library space; reading promotion; spatial theory; Folkbibliotek; ungdomar; biblioteksrummet; läsfrämjande; rumslig teori;

    Sammanfattning : Flera studier visar att en del ungdomar har en negativ och föråldrad inställning till vad folkbiblioteket är och erbjuder. Till detta framkommer det även att folkbibliotekarier tycker att ungdomar är en svår målgrupp att arbeta mot. LÄS MER

  4. 44. Litteratursamtalets betydelse i en mellanstadieklass : En empirisk studie om hur litteratursamtal påverkar elevers läsförståelse och läsmotivation.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Linnea Nilsson; Linnea Hoff; [2023]
    Nyckelord :Literature conversation; envisionments; reading comprehension; reading skills; reading motivation; Litteratursamtal; föreställningsvärldar; läsförståelse; läsförmåga; läsmotivation;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka hur litteratursamtal påverkar elevers läsmotivation och läsförståelse. I denna studie analyseras resultatet utifrån de tre didaktiska frågorna: vad, hur och varför. Studiens data består av semistrukturerade intervjuer med fyra klasslärare och två speciallärare på två olika skolor. LÄS MER

  5. 45. Skönlitteratur i grundskolan-en självklarhet? : “Vi får inte förutsättningar för läsning alls på skolan eftersom vi inte har ett skolbibliotek och samtidigt läser jag rapporter om effekterna av digitaliseringen och att många har svårigheter att förstå vad de läser.” Citat av Albert

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Anna Kämpe; Jenny Viklund; [2023]
    Nyckelord :Skönlitteratur; förutsättningar; läsfrämjande; didaktiska val;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom en fallstudie belysa hur svensklärare i årskurs 4-6 beskriver att deras förutsättningar för att arbeta läsfrämjande i klassrummet ser ut. Insamlandet av material skedde genom intervjuer med tio lärare på sex skolor i två olika kommuner. LÄS MER