Sökning: "läsförmåga"
Visar resultat 41 - 45 av 432 uppsatser innehållade ordet läsförmåga.
41. Läsförmåga och läsmotivation : En studie om hur sex lärare, i årskurs 4-6, arbetar med elevers läsförmåga och läsmotivation
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologiSammanfattning : .... LÄS MER
42. ”De digitala hjälpmedlen är ju här för att stanna, det är ju bara en fördel” Eller? : En kvalitativ studie av speciallärares och specialpedagogers attityder gällande lästräning och assisterande teknik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie undersöker speciallärares och specialpedagogers yrkeserfarenheter och attityder till lästräning, kontra assisterande teknik, AT, i arbetet med elever i grundskolans senare år och gymnasiet. Vi har undersökt möjligheter och hinder för genomförandet av lästräning och användandet av AT som ett kompensatoriskt verktyg för elever med läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER
43. Biblioteksrummet behöver vara en trygg plats : En studie om folkbibliotekariers läsfrämjande arbete för ungdomar i biblioteksrummet
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskapSammanfattning : Flera studier visar att en del ungdomar har en negativ och föråldrad inställning till vad folkbiblioteket är och erbjuder. Till detta framkommer det även att folkbibliotekarier tycker att ungdomar är en svår målgrupp att arbeta mot. LÄS MER
44. Litteratursamtalets betydelse i en mellanstadieklass : En empirisk studie om hur litteratursamtal påverkar elevers läsförståelse och läsmotivation.
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka hur litteratursamtal påverkar elevers läsmotivation och läsförståelse. I denna studie analyseras resultatet utifrån de tre didaktiska frågorna: vad, hur och varför. Studiens data består av semistrukturerade intervjuer med fyra klasslärare och två speciallärare på två olika skolor. LÄS MER
45. Skönlitteratur i grundskolan-en självklarhet? : “Vi får inte förutsättningar för läsning alls på skolan eftersom vi inte har ett skolbibliotek och samtidigt läser jag rapporter om effekterna av digitaliseringen och att många har svårigheter att förstå vad de läser.” Citat av Albert
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med studien är att genom en fallstudie belysa hur svensklärare i årskurs 4-6 beskriver att deras förutsättningar för att arbeta läsfrämjande i klassrummet ser ut. Insamlandet av material skedde genom intervjuer med tio lärare på sex skolor i två olika kommuner. LÄS MER