Sökning: "läsförmåga"
Visar resultat 36 - 40 av 432 uppsatser innehållade ordet läsförmåga.
36. Hur design kan bidra till läsbarhet i skolan
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)Sammanfattning : Flera rapporter visar att lässvårigheter bidrar till stora problem påett mänskligt plan och forskare beskriver att denna problematikförsvårar för människor att kunna delta i samhället. Problematikmed att kunna ta till sig viktig information och att utvecklaskunskapsmässigt. LÄS MER
37. Hemmiljöns påverkan på F-3-elevers läsförmåga
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta är en kunskapsöversikt över vad i hemmiljön som påverkar läsförmågan hos elever i årskurs F-3. Efter att ha sökt systematiskt i databaserna ERIC, Google Scholar, EBSCO och LIBSEARCH har vi valt tio artiklar med såväl nationell som internationell forskning. Samtliga artiklar är peer reviewed. LÄS MER
38. Tillgänglighet av digitala nyhetskällor för dyslektiker
M1-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för datavetenskapSammanfattning : I Sverige finns det ett lagstadgat krav som kräver att offentliga aktörers webbplatser måste uppfylla särskilda krav som rör digital tillgänglighet. Att digitala dagstidningar inte omfattas av lagen, och inte är tvingade till att leva upp till kraven, kan vara en orsak till att flera undersökningar visar på att dyslektiker inte läser dagstidningar på internet i samma utsträckning som befolkningen utan något funktionshinder. LÄS MER
39. “Det är ju det man önskar alla barn, att få uppleva, att vara någon annanstans” : En kvalitativ studie om hur lärare i årskurs 2 planerar och tillämpar enskild läsning i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : För att ge alla elever möjlighet att läsa enskilt är det av stor vikt att den enskilda läsningen är ett inplanerat moment i undervisningen. Genom enskild läsning får eleverna möjlighet att utveckla sin läsförmåga, vilket bland annat innebär utveckling av avkodning, läsförståelse och läsflyt. LÄS MER
40. Kompisläsning i helklass : En blandad metodstudie i årskurs 1
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : För att fullt ut kunna delta i dagens samhälle krävs god läsförmåga. Skollagens garanti för tidiga stödinsatser, vilken ofta benämns som läsa-, skriva- räknagarantin, infördes 2019. Skolsverige är långt ifrån homogent, och skolor har olika förutsättningar i uppfyllandet av läsa-, skriva- räknagarantin. LÄS MER