Sökning: "laborativt material tidigare forskning"

Visar resultat 31 - 35 av 44 uppsatser innehållade orden laborativt material tidigare forskning.

  1. 31. Lärarens roll i användandet av laborativt material i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fatme El Daoud; Malin Larsson; [2016]
    Nyckelord :elever; interaktion; konkret material; kunskap; laborativt material; lärande; lärarens roll; matematik;

    Sammanfattning : Våra upplevelser och erfarenheter kring lärarens roll har gjort att vi har valt att skriva ett examensarbete om just lärarens arbetssätt med laborativt material i matematikundervisningen. Vi har begränsat oss genom att undersöka interaktion mellan lärare och elev. LÄS MER

  2. 32. Hur mycket tid har ni? En studie om lärarens syn på det laborativa materialet i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Björkqvist; Josefine Persson; [2016]
    Nyckelord :laborativt material; learning by doing; lärares syn; matematikundervisning; matematikverkstad;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka lärares syn på det laborativa materialet och användningen av detta i matematikundervisningen i årskurserna F-3. Vi definierar laborativt material som sådant som eleverna kan göra om, ta på, flytta runt på och undersöka. Materialet kan vara fysiskt men även digitalt, såsom appar och smartboard. LÄS MER

  3. 33. Språkanvändning i matematikundervisning- utifrån lärarens pespektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mayada Dahlin; Sabine Hansson; [2015]
    Nyckelord :Kommunikation; Laborativt material; Lärarperspektiv; Matematikundervisning; Matematiska begrepp; Vardagsspråk;

    Sammanfattning : SammanfattningI denna studie undersöks hur några lärare ser och använder språk i matematikundervisning. Genom studien undersöks hur matematiska begrepp och kommunikation används i matematikundervisning för att stödja elevers lärande av ämnet utifrån ett antal lärarens perspektiv. LÄS MER

  4. 34. Laborativt material i den tidiga matematikundervisningen : En studie utifrån ett undervisnings- och lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Matematiska institutionen; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Emelie Hallenberg; [2015]
    Nyckelord :Matematik; laborativt material; laborativ undervisning; konkretisering; matematiska kompetenser; grundskolans tidigare åldrar;

    Sammanfattning : Resultatet från de internationella studierna TIMSS (2011) och PISA (2012) visar att svenska elevers matematikkunskaper försämrats över tid. Detta i relation till övriga deltagande länder. Vanligen präglas matematikundervisningen av få inslag av variation och läroboksstyrd undervisning dominerar. LÄS MER

  5. 35. Kommunikativ matematikundervisning : -en aktionsforskningsstudie om laborativ matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Rebecca Meszaros; Arnela Osmanovic; [2015]
    Nyckelord :Kommunikation; kontext; laborativt material och matematikundervisning.;

    Sammanfattning : Denna aktionsforskningsstudies syfte är att få kunskap om hurkommunikationen ser ut mellan eleverna i matematikämnet genom attskapa en kommunikativ undervisningsmiljö, där eleverna ges möjlighetatt lära av varandra. Tidigare forskning visar att kommunikationen ärviktig i matematik. LÄS MER