Sökning: "lego och barn"

Visar resultat 11 - 15 av 21 uppsatser innehållade orden lego och barn.

  1. 11. "Att bygga med lego är nästan som att räkna i matteboken"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linnéa Jönsson; Björn Wikström; [2016]
    Nyckelord :Demokrati; informellt lärande; lek; lärande; socialt samspel; värdegrund;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med vår studie har varit att belysa hur lärandet ser ut på fritidshemmet. Hur barnen lär sig snarare än vad de lär sig. LÄS MER

  2. 12. Barn, bygg och konstruktion : Om barns bygg och konstruktion i förskolan ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Caroline Jonsson; [2015]
    Nyckelord :Build and construction; girls and boys; preschool; gender; Bygg och konstruktion; flickor och pojkar; förskola; Genus;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to examine how children of the age of 4-6 years build and designs in preschool. With help of the socio-cultural and gender perspective has interviews with children in the age between 4-6 years been analyzed to examine how children reason and acts about gender roles in building and construction in preschool. LÄS MER

  3. 13. Biologi med plasthästar och fysik med Lego? : En studie om hur förskolans material kan möjliggöra för barns utforskande av naturvetenskap i inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Elin Kallin; [2015]
    Nyckelord :Material; naturvetenskap; förskola; pedagogisk miljö; gåturer; utforskande; intra-aktivitet; performativitet; tillblivelse;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar den pedagogiska inomhusmiljön på förskolan och undersöker hur utbud och tillgänglighet av material samt miljöns utformning, kan möjliggöra för barns naturvetenskapliga utforskande. Metoden som har använts i studien är gåturer med barn som genomförts på två olika förskolor och dokumenterats med filmkamera. LÄS MER

  4. 14. Preschool teachers views of the placement of material

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Persson; Johann Menghesteab; [2015]
    Nyckelord :ntra-aktiv pedagogik; material; performativa agenter; placering; samhandlar; socio – materiellt perspektiv; tillga¨nglighet och otillga¨ngligt;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om hur förskollärare resonerar om placering av tillgängligt och otillgängligt material i förskolan. studien är gjord på två förskolor i sydvästra Skåne där vi intervjuat fem förskollärare där varje intervju hölls individuellt. LÄS MER

  5. 15. Byggkonstruktion i förskolan. : En studie om 4-5 åringars intresse och förkunskaper till byggkonstruktion.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för ingenjörsvetenskap och fysik

    Författare :Jeanette Neale; [2014]
    Nyckelord :building construction in preschool; difference between 4 and 5 year olds; differences when children are building; follow instruction drawings; gender young children and technology.; barn i de yngre åldrarna och teknik; bygga i förskola; följa instruktionsritningar; könsskillnader när barn bygger; skillnad mellan 4 och 5 åringar.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att se på hur barn tar sig an konstruktionsritningar i jämförelse med fritt byggande i en lekfull gruppmiljö. Tidigare forskning visar skillnad mellan mängden män och kvinnor i tekniska yrken och även män och kvinnors inställning till de tekniska ämnena. LÄS MER